Bloggintresserade

måndag 18 september 2017

Sol energi och lite nytt.

Hej mina vänner!

Oj vad det rinner på både vatten och tid. Det har regnat så mycket här så det är svårt att fatta att de finns så mycket i molnen som ska ner på en gång.
Allt är plaskvått gräsmattan är en sjö och krukorna svämmar över, undrar hur det ska sluta.
Men så kom den då SOLEN....... så lycklig jag blir och sån energi jag får.
Det var snabba ryck ut i landen. Först tömma översvämmade krukor klippa skräp ställa på verandan under tak. 
Sen till det roliga.  (Vad är det som händer med texten kan inte ändra någon som vet???)


Jag har grävt upp en liten rabatt som hade fyllts av en lila Asstilbe. Hur mycket rötter och plantor som helst Har delat med mig till flera här på kolonin.


 




När vi var till Valbo och hjälpte till att flytta ur svärfars sommarstuga för han ska inte ha den kvar så grävde jag upp en Klematis som är så fint blå. Undrar om det inte är en Jackmanni.

 
Den har nu fått sin plats i denna rabatten. Där fanns ju en annan klematis som nog kvädes av alla rötterna från Asstilben, så spaljén sitter på väggen redan. Hoppas nu att den tar sig och vill växa här vore roligt för min man då.
 

 Det fick bli början till ett  Buskbomsklot och en vit kärleksört, vet inte vad den heter för jag har fått den och sedan tagit stickling från den.
Några vita fingerborgsblommor satte jag dit. Nu är det bara att vänta på nästa sommar och se hur det blir.


Sen var det nästa ställe som skulle grävas upp. De där sniglarna de gillar Hortensia, känns det igen, De har tagit död på en så fin storblommig rosa hortensia som jag haft i flera år
Nu skulle det bli nåt annat där som lyser lite på hösten. Jag inhandlade en Pärlrönn på Nyströms handelsträdgård.  i veckan.
Den är nu planterad  där tillsammans med en annan sorts hortensia som blommar nu och en mörkbladig Alunrot lite påskliljelökar mot sorken grävde jag åxå ner.Hade en annan växt med i kruka minns inte vad den heter


I lådan bredvid finns det många "Tidlösa"  lite mer sol så blir den lila.
 En sorts "Slide"(som inte är den farliga sorten parkslide) Den här har så fina skira blommor. Fick den hos grannen innan de bytte ägare. Min älskade klematis "Lilla ängel". Den har växt som bara den i år. Har klätt in hela staketet. Det är fint tycker jag, upptäckte åxå att den har såna där fina tuffsar nu på hösten. De glittrade riktigt om dom efter regnet.
 

I tisdags kom det ett stort paket till oss. Vad det är får ni veta senare.


Jag fick ett mindre paket i veckan. Det här hittade jag på mässan i Ängelholm. Har satt upp en vid grinden på armeringsnätet. Det blev jättebra. Så bra att kunna byta växter och vad jag nu vill ha i ringen.


 

Jag har tagit bort doftpelargonen som stod i betongkrukan vid grinden. Där satte jag ett buskbomsklot som jag tidigare hade längre upp i gången men som nu växt över av en julros.
Lite vintergrönt här är inte fel.









Jo minsann det hinns med en massa när det är fint väder och energin blir på topp.
Nu blir det en ny vecka och jag önskar att det ska bli flera fina dagar då. Än finns det mycket att göra. 
Kram Meta

4 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Meta!
Hoppas att klematisen tar sig och trivs på sin nya plats. Vi har också fått regn men i lagom mängder, hoppas solen stannar kvar ett tag hos dig. Man brukar kunna ändra textstorleken.
Ha det fint /Kram Marika

Erikslundsliv sa...

Du är då en riktig grävling du Meta! ;-) Som du fixar och planterar hela tiden och fint blir det minsann!
Fint med Buxbom och nu vill jag snart köpa ljung och höstpynta ute. Men än är mina pelargoner så fina och kraftiga så det är synd att ta bort dem redan.
Ha det gott!
Kram, Ann

Gunilla sa...

Här har det flyttats växter och grävts nya planteringsytor. Det går av bara farten
Några klematisar har jag också flyttat och de verkar trivas för det har kommit nya skott på dem. Jag klippte ner till en halv meter för att rötterna skulle växa till sig.

Visst är hösten fantastisk bara det inte regnar och blåser.

Ha det gott

Solstrimmor sa...

Skönt att du fick sol till slut. Jag förstår din frustration.
Tokigt med texten... måste vara nån inställning du kan göra, jag ser inte vad det står för den är så pyttig!

Önskar dig en fin dag.
Kramar från Eva-Mari