Bloggintresserade

onsdag 30 augusti 2017

En morgonvandring.

Hej alla vänner.

Jag njuter varje dag jag får gå upp, sitta med min frukostkopp ute eller i växthuset kanske en regnig dag på verandan med lite ljus tända.Nu har jag även förmånen att få ha mannen här hos mig många morgnar.

Att gå en runda varje morgon är en vana jag har. Det dyker alltid upp nåt jag inte sett förut. En blomma som slagit ut, 


 

En nyfiken fågel eller en humla som just landat på oreganons blommor.
Eller till och med lite ogräs dyker upp ibland. 

 



Det händer mycket nu, Blommor som vissnar och mina rostiga saker som kommer fram igen.
 
 I år är det många blommor som inte orkar att blomma, för torrt och den kalla våren vi hade i våras var inte så där optimalt för alla blommor och bärbuskar.

Det är mycket som är sent. De här liljorna brukar blomma mycket tidigare.
Flera av min liljor har inte ens fått blommor utan torkat ner. Hoppas de kommer tillbaka i nästa år. 
 

I veckan plockade jag min första kopp med smultron. Helkonstigt. Gott var det i alla fall.




 
Plommonen är nog normala i alla fall det är många i år.

Men mycket är fullt av någon mögelsvamp så jag får plocka och kasta. 
Lite marmelad ska det allt bli har jag bestämt.Pajer har vi redan ätit det är gott med smultäcke.






 Min vackra Budleja som frös ner i våras har tagit sig, med lite extra vatten, så blev den fin och hög igen. Fjärilarna har hittat den åxå.


 

Upptäckte att den vita rosen hade börjat blomma. Den är fin där tillsammans med klematisen och Budlejan.




Den har massor av knoppar så kommer solen nu så blir det som ett vitt moln högt däruppe på rospelaren.





Vi har haft en fin dag idag men nu känns det som om det börjar dra in lite regn skulle visst bli busväder hörde jag. Tur att mannen kommer hem i natt. Åska det gillar jag inte att vara ensam i. 
Hoppas att ni alla får en fin onsdagskväll.

Kram Meta

5 kommentarer:

Jannibele sa...

Åh, så mye vakkert som blomstrer hos deg nå på sensommeren. Så deilig et sted du har å nyte på.
Alt godt.
Hilsen Jannicke

BP sa...

Välkommen tillbaka till blogglandia! Å du beskriver sommaren med dina bilder precis som den har varit - bedrövlig helt enkelt. Men plommon med mögelsvamp har jag då aldrig sett...
Men kul att plommonskörden är ok iaf. Läste på några bloggar att äppelskörden är lika bedrövlig som sommaren. Då kan du ju alltid njuta av plommonen iaf:-)

Maribel sa...

Hej Meta!
Mycket fint hos dig, trots den konstiga sommaren. Torkan har gjort att många av mina växter ser halvrisiga ut. En vacker lilja som jag väntat på, står och stampar, några knoppar har torkat. Får njuta av det som blommar fint. Idag får vi regn.
Ha det bra /Marika

Inger Marie sa...

Så vakker stemning du formidler:) Kjenner nesten duftene og roen i ruslerunden i hagen og i veksthuset en tidlig morgen:)
Nydelige blomster hos deg nå:)

HWIT BLOGG sa...

Och vilken skön vandring sen...helt underbar!
Varm kram från Titti