Bloggintresserade

torsdag 17 augusti 2017

Kolonin levererar

Hej mina vänner!

Det har varit en hel del resande i sommar. Brukar bli så allt på en gång eller inget. Nu har vi en resa kvar efter helgen. Vi ska åka en kryssning till Härnösand hoppas på fint väder och att det blir bra.

Här hemma på kolonin händer det ju massor bland buskar och blommor. 


En del har jag knappt hunnit med att njuta av då vi varit borta.

Den här liljan ska stå i det nya landet framför huset. Hoppas nu bara att vi får det klart till vintern. I en liten kruka har den producerat så många klockor.
 Även den här dagliljan ska stå där. Står nu i en kruka den med och det kommer många fina blommor.
Den här vita liljan är en av alla jag har. Den har fått blommor. Eftersom jag varit borta men solen har varit här så är det torrt i landen som är upphöjda så flera liljor har torkat i knoppen.Några åt även sniglarna upp knopparna på i våras. Usch blir sååå sur på dom.

Den här dagliljan fick jag för flera år sedan av en granne och först nu har den ståtat med flera blommor. Så fin och jag gillar verkligen den.




En lilja jag har köpt för den skulle var röd. För mig är den orange. Så nu får den allt flytta på sig till nästa år. Skär sig med de andra blommor som finns här. Just nu är de gömda av en massa skivor som ska sättas upp inne i huset.
Sen var det mina klematisar. Den här satte jag för nåt år sedan och har blommat mycket i år. Jag hann inte se så många för den blommade som mest när vi var borta. Några har jag fångat på bild i alla fall.
Den heter Diana. 

 
Min lilla ängel har verkligen funnit sig till rätta och klättrar över hela staketet nu. Den är såå söt tycker jag.



 
Den här mörkt lila Romantika den har då inte blommat så mycket nåt år tidigare
Den blandar sig med Sammer Snow.  


Som är på upphällningen nu men nya rankor kommer hela tiden ändå
Jag klipper ner den väldigt mycket till vintern så den får börja om varje vår.
Verkar som den gillar det.



SÅ var det den här söta klematisen som jag fått av en granne när hon skulle slänga den. Den var nästan av vid jorden i krukan. Den står alltså i kruka för den klarar inte vintern här hos mig.
Vaken hon eller jag vet vad den heter. Det skulle vara så kul om någon kunde hjälpa mig med det. Tack Inger för namnet " Sieboldiana"
 
Jo minsann nu börjar det mörkna tidigare på kvällarna.
Har hittat en ljuskrona som fått platsen i armeringsjärnet vid uteplatsen lite mysigt att sitta där. Några fina kvällar har det allt varit.



 

Det händer att jag tänder lite mer ljus utanför stugan. 

Det känns att det inte är allt för långt bort innan höstmörkret tar vid här på kolonin.
Vi har ju ingen gatubelysning här utan den får vi stå för själva på olika sätt.


Önskar er alla ett fint och skönt slut på veckan
Kram Meta

7 kommentarer:

Katta sa...

Så himla mysigt ni har på kolonin så fint med belysning på kvällarna och så många fina blommor. Har tyvärr ingen aning om vad den Klematisen heter men den är sagolikt vacker. Vist är det väl härligt med spontaniteten med instagram, jag gillar det men känns också bra att ha bloggen kvar när man har tid så man har ett forum för de riktiga kamerabilderna med. Kram Katta

Hajan sa...

så fina och vackra Liljor, det är en skön tid nu med tycker jag.
Hoppas Ni får tur med Härnösands turen.
Vet du Meta att i morse tänkte faktiskt jag, att i kväll kan jag nog tända min fina lykta på Balkongen.
Väldigt vackert bland alla dina ljus. Lycka till och tack.

Cat sa...

Vilka underbara liljor! Här går det bara att odla dagliljor, resterande går inte. Liljebaggarna drar det kortaste strået.
Klematis är något jag velat ha länge, men än har det inte blivit av, men nu har jag ju fått se några av mina favoriter hos dig :-)
Ha de gott. Kram, Catarina

Malin sa...

Ingen aning vad clematisen heter, men den var otroligt vacker!
Mysigt med utebelysning! Har satsat på flera ute solcellslampor i höst här,
även om vi ju har el! De fungerar riktigt bra!
Trevlig helg!

Maribel sa...

Hej Meta!
Vackra liljor och klematis. Den namnlösa är otroligt vacker.
Kvällarna är riktigt mörka, skönt med lite ljus.
Trevlig helg /Marika

Inger sa...

Din klematis heter 'Sieboldiana', väldigt läcker men inte särskilt härdig.
Kram

HWIT BLOGG sa...

Vackra liljor och en ljuvlig klematis...
Ja det börjar mörkna tidigt nu och tidigare blir det! Bäst att njuta på nu!
Kram från Titti