Bloggintresserade

söndag 20 augusti 2017

Av det goda.

Hej mina vänner!

I år är det inte alls lika mycket att skörda på kolonin. Torka och jag som inte kunnat vattna när det behövdes.
Jo men inte gnäller jag för det tar vara på det som är.

 
Krusbär det har det blivit i massor av både gröna och röda.




 
Jag gjorde en sats med saft  och sylt med rom till vinterns rulltårtor. 

Det har blivit många goda pajer av dom åxå.

En eller två till blir det nog.
 
Så var det blåbären. De har jag inte plockat av ännu. Blev en paj i helgen.
Hinner jag blir det en sats med den där goda marmeladen jag hittade recept på förra året. 



Plommonen får det bli marmelad och kanske en paj med när jag kommer hem från resan i veckan som kommer.









I år har jag fått lite äpplen. De ser så fina ut och är nog mogna nu för de trillar ner på marken.

 


Förra året fick jag ju massor av smultron. I år börjar de först nu att mogna så jag kan få en kopp till frukosten.


Hallonen de var lätträknade. De har torkat bort allihop. Som tur är så har jag fina nya skott till nästa år. Ska köpa mig en slang med hål på så de kan få mer vatten på våren. Där hallonen står är det uppbyggt och massor av sol så ja har inte vattnat tillräckligt.


Äntligen har det börja mogna tomater hos mig. Så sena har de nog aldrig varit.
Jag har tre sorter. En busktomat jag fått den har två olika tomater. Måste nog vara två stycken.
Den andra är vinbärstomaterna jag fick av Annika.
Nu ska vi festa i helgen.



 

Gurkorna de har jag haft länge så goda minigurkor. Det är bra att få en om dagen att äta när man har dåligt med förvaringsplats..



 


På mitt stamträd med röda vinbär blev det inte så många klasar. De var sura, tror nog det beror på att det var så torrt. 

De svart och vita får jag vänta på till nästa år . De flyttades förra året.Likaså Aronian.

Det var lite av det som kolonin har levererat hittills i år. Än finns det kvar i grönsakslandet att skörda lite av morötter, rödbetor och lök. Potatisen äter vi av varje dag.
Önskar er alla fler fina dagar innan hösten drar in på riktigt.
Kram Meta 

8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Nog tycker jag du har mycket att skörda! Nästa år ska jag ha ätbart tema på balkongen och inte bara ögonfröjd. Det ska bli spännande!

Ha en fin vecka.
Kramar från Eva-Mari

Maribel sa...

Hej Meta!
Alltid trevligt med något ätbart. Hade tänkt plocka mina röda vinbär, men fåglarna hann före. Inte ett bär lämnade de kvar. Hoppas de smakade bra. Får knycka lite hos dottern. Gurkorna har inte levererat i år, ser att det finns några små början, men lite sent. Får hoppas på bättre tur nästa gång. Ha det fint /Marika

Inger sa...

Din skörd ser inte ut att vara alltför liten. Tomaterna är sena här också.
Kram

Sabelhagens Olivlund sa...

Mycket gott där, är så sugen på blåbärspaj. Men jag får allt köpa mina bär i butiken:)
Kram Maria

LINDA sa...

Hej!

Så mycket härligt du har att skörda i din trädgård. Krusbärspaj låter spännande. Tror aldrig att jag har smakat en sådan, men jag gillar krusbär :D

Ha en finfin dag!
//Linda

ullie sa...

Fick typ 5 smultron i år fattar inte..
plommsylt har ja hört ska va gott o blåbärs sylt mumms o paj ja du har massa gott du kram kram

Erikslundsliv sa...

Oj, så mycket godsaker du får på kolonin! Här är det bara hallon i år. Vi kapade ner vinbären i våras så i år blir det inga bär. Kanske nästa år. Krusbären och de vita vinbären tog vi bort helt, det var jättegamla och risiga så de hade gjort sitt.
Ha en fin helg!
Kram, Ann

Ingmarie We sa...

Det ser ut som att du fått riktigt mycket godsaker att växa i din trädgård. Måste köpa blåbörsplantor, då det är mina favoritbär tillsammans med jordgubbar. Ha det bra.