Bloggintresserade

lördag 18 juni 2016

Hej svejs i blötan


Vaknade till ett stilla men behövligt regn idag. Nu börjar jag bli orolig över att det kommer att regna resten av sommaren, det har ju hänt förr,  när det väl börjar så har det svårt att sluta.

Än så länge är det mysigt när det skvalar utanför verandan och ljusen är tända här inne.

 
En avbruten Linnea tagetes i en vas
Dagen skall för övrigt användas till att sortera fröpåsar, kasta eller spara.Det är frågan.
Det är ju så liten yta jag har här. Det måste vara var sak på sin plats annars kommer jag inte in eller kan röra mig.

 Då har vi en ny och trevlig dag framför oss idag. Den mäktiga och vackra Pionens dag.. 

Det är inte bara vi som gillar den utan även djuren har lite kärlek till knopparna.
Hittade årets första gula nyckelpiga igår på min pion.Sällskap av myror som nu inte är så ovanligt på knoppen. 
 
Hos mig är det bara knoppar än men de är stora, lite sol  efter regnet så spricker det ut i alla hörn. 
 

Några timmar senare.

Jag gillar piontiden. 
Har lyckats plantera dom på olika ställen i både sol och skugga så den tiden vara länge hos mig.
Just nu går jag och väntar på att de där 3 knopparna på buskpionen ska slå ut. "Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge" heter det ju.
 
Det går ju inte att vara inne hela dagen. Liten promenad till toaletten mellan skurarna var ju behövlig. Solen jobbar på för att få komma fram.
Den här buketten plockade jag på vägen tillbaka. 




 
Varför förfasa sig över all kirskål se så fina blommor den har.



Att ha en stor trädgård med yta till kirskålen skulle jag kunna tänka mig. Bara för de fina blommorna de skräpar inte lika mycket som hundkexen heller, även om blomman är lite lika.
 

Då är Pionens dag snart till ända och en vit enkel pion har slagit ut hos mig.


De eviga jobbarna kommer med ilfart utan regnkappa.
 


 
Någon kunde väl klippa ner det gula så jag kommer åt det jag söker.
De är pampiga tycker jag många fler än vanligt blir det i år. Lycka för mig.


Nu hoppas jag på lite sol tills i morgon det är arbetsdag och medlemsmöte på schemat. Dotter tittar också in en stund på vägen till Legoland på deras semester.
Ha det så gott och glöm inte att njuta även om det regnar på er.
Kram Meta

12 kommentarer:

Anonym sa...

HÄr i Wales har vi inte dirket haft vattenbrist, snarare tvärom.
Härliga bilder! Tack!
Ha en fin helg!

Leena sa...

Hej! Så kul att få besök av dig - även om jag inte upptäckte det på flera veckor ... har inte kollat så mycket på min egen blogg, bara lite spontana besök på andras. Ser att du håller ångan uppe med mycket vackert på täppan. Hos oss har vi ett mycket bättre år i år än vad förra var, med tanke på sniglarna. Hittar några efter regnet men alla grönsaker får vara orörda i odlingsbänkar så vi njuter och äter. Och rådjuren kommer inte åt oss eftersom vi har inhägnat det mesta med spaljéer. Jag har sett dem hos grannen då och då men de kan bara titta på det som finns hos oss ... En helt härlig sommar hittills, tycker jag, även om det regnar just nu. Men det behövs ju. Hoppas bara att det går över om några dagar, lagom till midsommar.
Ha det gott i sommar!

Hemma på Sjuan sa...

Regnet behövs ju, vi får hoppas på en blandning av regn o sol i sommar. Så vackert med pioner. Kram Suss

Cat sa...

Regnet har verkligen gjort nytta. Här börjar naturen gå över i grönt igen, vilket jag uppskattar :-)
Älskar pioner, men jag har bara gamla rosa doftpioner och en röd bodpion som vi ska försöka flytta och rädda.
Ha de gott. Kram, Catarina

BP sa...

Här har det regnt nu i nästan 24 timmar. Försökte fökja i dina fotspår och se det positiva i det hela. Kan säga att jag inte lyckades med det alls. Tog tom några foton av olika vildväxta saker med regndroppar på, men nej. det skar sig liksom. Dessutom blåste det som sjutton...

Kolonilotta sa...

För oss blir det ett besök på kolonin idag. För nu har det äntligen slutat regna. Men det behövdes ju också så jag klagar inte denna gång. Bara det ser till att torka upp till midsommar. Ska bli spännande att se om pionerna slagit ut hos mig också.
Kram

Unknown sa...

En regn trenger vi bare det vil gi seg igjen, vi fikk en god regnskur i natt.
Nå er det Pion-tid, de er så flotte å her er det også så mye knopper og blomster som jeg ikke har sett før.

Ønsker deg en fin søndag Meta.

Snäckskalsdalen. sa...

Tänk att det vattnas så rejält ovanifrån hos er. Men jag håller med dig, när man fått ett vädersystem verkar det stanna länge, vi får hoppas att regnet snart ger sig av bort från er. Det skulle kunna komma hit, för vi har inte fått mer än 3mm. Grått och mulet men molnen vill fortfarande inte släppa ut regnet. Nåja.
Vilka fina pioner du har, en fröjd att se dom. Jag tycker så mycket om pioner, dom är tacksamma och blommorna magnifika!
Agneta kram

Charlotta sa...

Pionens dag, det är de verkligen värda. Mina är precis som dina, på väg att slå ut och det är en underbar väntans tid.
Ha det gott!

Tittis trädgård sa...

Det är ganska mysigt att sitta inomhus och kura när regnet tapprar på taket. Man får passa på att vila upp sig lite. Kram Titti

Erikslundsliv sa...

Nog har vi haft en blöt helg och min förhoppning är ju då att det blir bättre nästa helg när vi ska fira midsommar!
Jag väntar också på mina pioner att slå ut och idag kunde jag inte hålla mig längre utan jag plockade några knoppar som nu får stå i vas tills de slår ut.
Skönt att höra att du också har kirskål! Vi har inte så mycket men jag tycker att de vi har är riktigt fina och de får gärna vara kvar för de täcker ju marken fint i alla fall!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

LINDA sa...

Hej Meta!

Måste få tacka dig för tipset om det där medlet till min uppstammade krusbärsbuske. De små larverna kom, jag sprutade och de små larverna försvann. SEGER! Det är så härligt att ha en fin buske. Vet inte hur nyttiga bären är just nu dock … ;) Snygg är busken i alla fall :D

Så coolt bygget ser ut! Det ska bli så spännande att få se det färdigt. Blir avis på dig som har krolliljor. Mina försvann när vi byggde vinterträdgården. Jag får se till att skaffa nya. Du har inget bra knep när det gäller liljebaggar? Här är det nästan inga liljor kvar i år. Åt middag med min före detta chef nyligen och hon påstår att myrr är bra mot liljebaggar. Min rabatt ser därmed just nu ut som om den drabbats av ett ovanligt aggressivt angrepp av mjöldagg, men om det fungerar så är det definitivt värt det!

Vi har fått lite lite regn, men långt ifrån tillräckligt. Jag vill absolut att det ska bli en strålande fin sommar, men oj så gärna det får regna på nätterna.

Ha det riktigt fint i midsommar!

Kram
Linda