Bloggintresserade

lördag 25 juni 2016

Härliga tider.

Hej alla vänner!

Vilken härlig midsommar det varit. Väder, mat och dryck och gemenskapen har varit toppen. Så nöjd.
 
 11-kaffe på midsommaraftonen med jordgubbstårta som alltid.




 
Det var en så fin kväll att sitta ute och äta under ett tak med rosor av Flammentanzen.

 



Det var grillat och potatisgratäng. med jordgubbar till efterrätt. 

 
Nu är det så att det har jobbats här på kolonistugan också. Fönstren har fått foder. Så fint det blev men fy så tungt det var att göra nåt i denna kvava värmen. Mannen han är envis och duktig. 


På baksidan av huset har jag en ros som står och väntar på att få komma fram så den syns.
 

I år har den massor  med blommor.

Jag har fått den som jätteliten för nåt är sedan.Det är en ros som finns på de flesta lotter här. 

 




En gammal söt rossort som doftar hur gott som helst. Den ska få sin plats vid vår trapp upp till huset.





 
Det är inte bara den rosen som har börjat slå ut. En ros
som jag hittade här i riset när jag kom hit har visat sin fina blomma.Nu vet jag inte säkert vad det är för sort Astrid Lindgren eller drottning Ingrid har jag fått som förslag.

 


Nu har de flesta av mina pioner slagit ut i värmen. Det går så fort med allt.
 

De flesta är från den stora tuvan som fanns här med många sorter i.
 




 

Den jag har köpt är Sarah Bernard.


Det är lite svårt att namnge dom. 
Fina är det och jag njuter av dom allihopa.


 

Den enda liljan som slagit ut nu är den gamla krolliljan.
Den vita jag köpte i år har inte blommat.





Det var en hälsning från mig på midsommardagens kväll. Nu är det söndag i morgon och dotter och jag ska göra en liten utflykt när mannen jobbar.
Ha nu en fin söndag
kram Meta

9 kommentarer:

Maribel sa...

Det har verkligen varit en fin Midsommarhelg.
Värmen gör att allting blommar på en gång, så det är bäst att njuta medan det varar. Ha en fin söndag /Marika

Rost och rädisor sa...

Å, så mysigt ni har det!

Tråkigt att vitlöken kinkar. Hos mig står den ganska väldränerat och jag kalkar jorden extra innan sättning på hösten/vintern (strax innan jul). Den går att krukodla inomhus också.

Ha det så gott på utflykten!
/Anette

Cat sa...

Ja det var verkligen en midsommar som jag kommer att minnas länge, även leva på länge. Härlig värme och uppehåll, hur ofta händer det liksom.
Så mycket vackra blommor du fortfarande har kvar. Här är det nu så torrt att det mesta stannat upp och till och med tappar löven :o
Ha de gott. Kram, Catarina

LINDA sa...

Så härligt det ser ut! Glad att du har haft en så fin midsommar! Vädret har verkligen överträffat alla prognoser :)

Dina pioner är underbara, som prinsesskjolar. Här blommar de över i en rasande fart.

Tack för tipset med aska mot liljebaggar. Ska definitivt testa!

Nu ska jag ta min tyvärr vidbrända kropp och åka på blomsterrea hos plantskolan i skogen. Hoppas att det ska finnas tre fina amplar kvar :)

Kram
Linda

FREEDOMtravel sa...

Härliga midsommarbilder! Vi hade också tänkt grilla, men gasolen tog slut, haha. Nåväl, det blev bra ändå! Önskar en fortsatt fin midsommarhelg!

Poppins sa...

Jordgubbstårtan ser verkligen läcker ut! Och vilken midsommar vi har haft, kan ej minnas en med sådant kanonväder.
Hoppas ni får en trevlig tur idag!
hälsar Poppins

Erikslundsliv sa...

En underbart fin midsommar är slut och det blir lite lugnt och skönt igen, vi har firat här hemma och idag är det vila som gäller. Skönt det med!
Tårtan ser läcker ut och pionerna är ju så fina nu. Namnen på dem spelar mindre roll för mig, alla är vackra!
Ha det gott!
Kram, Ann

HWIT BLOGG sa...

Ja vilka dagar det har varit...helt underbara, galet varmt!
Ny vecka, nya utmaningar väntar!
Kram från Titti

BP sa...

Dina bilder beskriver perfekt hur fin denna Midsommar faktiskt var. Det måsta ha varit den varmaste midsommar sedan 1994. Å igår var det till och med soligt här.