Bloggintresserade

onsdag 8 juni 2016

Klot och överrskningar.

Hej alla vänner i sommarland!

Vaknade till en mulen dag idag. Efter någon timme började det att duggregna. Inte alls så länge men det blev i alla fall blött på marken. Så länge varade inte den glädjen för nu blåser båda jag och det lilla regn som kom bort. 
Håll i hatten

Det finns mycket att vara glad över ändå. 
Ytterligare en Iris har slagit ut. den är så fin med sin vita topp och nästan lila tungor. 


Den gula är så fin även om jag trodde att den skulle vara starkare i färgen.

 


Här tillsammans med den ljust gula 
Smörbollen, de har nästan samma färgnyans.


 Min koloni bjuder på många överraskningar i år.


 

Läste om minikivi att den skulle beskäras. Det har ju inte jag gjort så då trodde jag att det var därför den inte hade fått blommor.


Men gissa om jag blev förvånad när jag såg de här små blomknopparna på grenen som jag tänkte börja med att klippa ner.

Nu är jag inte alls så säker på att det blir några bär för Kameliontbuskens blommor är snart över och den ska ju pollineras med den.

Jag lever på hoppet.

Nu har jag letat fram de små sticklingarna jag satte efter mina buskbomsklot.De har stått två år i jorden för att växa till sig lite.Innan jag börjar klippa. De ska få bli nya klot.
Jag har satt tre stycken i varje kruka. De ska få stå där ett tag innan jag börjar forma dom.


Tiden går och även de fina penséerna har börjat ge efter för tidens tand.
På kaffebordet har jag nu i stället planterat en dubbel minipetunia

Blommorna är ju bara såå söta som små rosor. 

Det är tur man kan ända sig. 

Jag gillar ju inte petunior. 
Nu har det dykt upp många fina så nu är jag fast i det träsket då.
Det blir mycket blommor nu i inläggen men så är det ju bara sååå vackert och roligt i år när det är sol och varmt.Vi får njuta så länge det varar. dagen slutade med sol och bra väder.

Som ni har märkt så har bygget stått stilla ett tag nu. Det blir så när mannen jobbar heltid och är borta mycket men snart så är vi igång igen.Det är tur vi har sovstugan så jag kan bo här ändå.
Önskar er alla en fint och skönt slut på veckan även om vi får  regn det behövs ju.
Kram Meta   

10 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så spännande med kiwin. Kanske har den hunnit bli pollinerad i smyg? Det visar sig! Här fick vi rejält med regn. Igår isvindar, även om det var varmt på balkongen. Man vänjer sig snabbt vid vackert väder...

Må gott.
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Ja jag gillar inte heller petunior men nog tusan har jag några stycken! Hi hi, klart man får ändra sig...men tagetes tror jag inte hamnar i någon kruka eller rabatt här, men vem vet...
Ha en glad och solig dag!
Kram Titti

Växthusmadam sa...

Hej Meta!
Fina sommarbilder du visar! Vad vi njuter nu!
Tack för att du påpekade att länken jag lagt upp till radiointervjun inte fungerade: nu har jag förhoppningsvis fixat till det så att det ska fungera om du vill lyssna!
Njut av allt det gröna!
Kram från Växthusmadam

Erikslundsliv sa...

Kul med Buxbomsklot! Hoppas att de växer på bra!
Petuniorna är jättefina, särskilt dina dubbla och vilken vacker färg!
Ha det gott på kolonin!
Kram, Ann

Kolonilotta sa...

Du har minsann väldigt mycket roligt och intressant på din koloni!
Minikiwi har jag aldrig hört talas om.
Spännande!
Här skiner solen nu men oj så kallt och blåsigt.
Ha det så gott!
kram

Hajan sa...

Så kan det vara , jag gillar petunior , men har inga ändå.
så kan det vara.

Här i dag är det som det vore tidig höst.
I Pajala snöar det, mycket märkligt, men som jag brukar säga
vädret rår vi på i alla fall.

Cat sa...

Så himla söt petunia, har inte tillhört mina favoriter. Men nu börjar jag bli sugen när så många visar upp så läckra ;-)
Spännande med din kiwi.
Ha de riktigt gott. Kram, Catarina

BP sa...

Förstår att alla som har sått frön och odlar grönsaker längtar efter regn just nu. Men ni suktar vl inte efter kyla också eller;-)

Unknown sa...

Så flotte iris og blomster du har nå i junihagen din.
Ja vi trenger litt regn men vi vil ha sol og varme, håper helgen blir fin for deg, Maritklem.

Lykkelig i hagen sa...

Nydelige iIris, jeg må bare skaffe meg flere av dem! Regn hadde vi virkelig trengt her i Bergen, jeg er mest bekymret for at brønnen skal gå tom. Det går en del vann til drivhuset. Ha en fin helg! Klem fra Anne-Kristin