Bloggintresserade

måndag 13 juni 2016

Det rullar på och ett stort Tack.

Hej alla i sommarlandet!

Så härligt det är jag myser dagen lång. Tänk att vi fått en så fin början på sommaren. Och ingen klagar över om det skulle regna.

Nog kan man bli glad allt. De fina skotten på vildvinet Som jag fick på posten från Agneta med bloggen Snäckslasdalen
De har slagit rot allihopa. Några i kruka och så har jag satt två vid det blivande planket mot trafiken.
Massor av Tack, nu vågar jag nog tacka när de rotat sig.

Igår fick jag också se, att i krukan med löken till den fina Klätterliljan, har första skottet skjutit upp. Jag trodde nästan den var död.Tur jag inte han kasta den.( Tagit nästan 3 månader på sig för att visa sig)Bättre sent än aldrig. 





Mitt olivträd har fått flytta ut i solen och värmen. Det mår nog ganska så gott för det är hur många blommor och ämnen som helst. 

 
 Det vore ju kul om det blev oliver av dom. Har fått det en gång tidigare på ett annat träd som nu inte lever längre.


Nåt mer som är som finast just nu före midsommar det är min åttkant med alla kryddorna.

Under symaskinsbordet har min söta katt fått sin sovplats. med kattmamman vaktande bredvid och en pelargon som blommar med stora blommor. Undrar om det är ett pelargon år i år.

 Det är rikligt med blommor i alla en del har jag klippt ner och de är inne på sin andra vända med blommor.
Jag går i väntans tider.
Nu har nästan alla irisarna blommat över, några strand irisar
är kvar att slå ut.

 
Då är det dags för alla mina pioner. 
Den här ska bli mörkt röd. Undrar om det stämmer den ser rosa ut.



Det här är en av de gamla som fanns här i en enda stor klump.
Den är mörkt ceris röd.


De vita brukar vara först ut. en dubbel och en enkel. de är så stora och fina hoppas de håller måttet i år med.

Min granne har så fina bondpioner. Jag fick några knoppar av henne i dag som hänger på tork på spikarna i stugan. 



Den här traven med brädor ska jag måla i morgon. De är foder till fönster och dörren.



För övrigt så är det så torrt att jag måste vattna lite varje kväll, det har redan visat sig på klätterrosen att det är för torrt, den börjar vissna. Nu har de lovat regn på onsdag.Hoppas verkligen det blir så. Annars lär vi nog få vattningsförbud här, då kan ni ju tänka er vad som händer.

Nu önskar jag er en fin fortsättning på veckan själv ska jag förbereda för lite gäster på torsdag.
Kram Meta

9 kommentarer:

Cat sa...

Oj, oj, oj. Så mycket fint du har.
Det var en rejäl bunt att måla :-) Du behöver minsann inte gå sysslolös.
Ha de gott. Kram, Catarina

Veronica sa...

Håller verkligen tummarna att ni inte får vattningsförbud! Det vore inte så kul!! Regn behövs! I massor! Bara det inte kommer nästa söndag när en konstnär ska ställa ut sina alster i vår trädgård! Vore trist om färgen rann bort ;)

Kram

Tittis trädgård sa...

Ni är verkligen flitiga med ert bygge! Trist med torkan, idag gav jag upp och satte på vattenspridaren för första gången i år. Det behövdes verkligen för många växter börjar vissna. Vi får hoppas på regn snart.
Kram Titti

TantGlad sa...

Så mycket fint du har, och vilken fin trädgård.

Pioner är vackra.....riktiga gammelblommir som helst inte vill flyttas.

Hos mig i mina breddgrader har det väl inte varit allt för varmt. Just nu regnar det lite....eller det kommer nogra regnstänk såhär om morgonkvisten.

Fina bilder du har.
Kram från mig

Snäckskalsdalen. sa...

Det formulerade du bra, ingen skulle bli ledsen över lite regn nu. Och sen får gärna solen skina igen! Efter det. Det dör ut och jag är orolig för dom vilda blåbären och lingonen för det blir inga om dom inte får vatten!
Så mycket fint du har, roligt med alla fina växter och kryddodlingen är jättefin. Och så flitig du är med bräder och pensel och färg!
Roligt att skotten tagit sig, nu trodde jag väl inte annat när du fick dom. Jag är inte lika duktig på't, jag får hjälp!
Kramar

cissi sa...

Så fint du har det! :)
Men nog är det torrt allt....det är så tråkigt att alla gräsmattor redan börjar gulna! :(
Tack för kommentaren hos mej och roligt att läsa att en av dina döttrar bor i Torshälla! Då känner hos säkert till banvallen jag skrev om.
Ha en riktigt bra fortsättning på veckan du också!

Erikslundsliv sa...

Piontid längtar jag efter och nu är de äntligen på gång! Det är så fint med pioner, jag ska nog torka några i år.
Ha det fint!
Kram, Ann

Solstrimmor sa...

Har du också fått skott av gulliga Agneta! Hon är så givmild. Hoppas nu att vi får till det lika frodigt som hos henne!

Underbara knoppar på gång... snart får du se resultatet!

Ha en fin dag, kanske en regndag?
Kramar från Eva-Mari

Katta sa...

Full fart på kolonin ser jag. Så fint med örtrabatten. Ha en fin dag, kram Katta