Bloggintresserade

torsdag 19 juni 2014

Besök och ett annat besök.

Hej alla vänner!

När jag har vänner på besök då är datorn det sista jag använder. Nu är det många som jag missat besöka. Det får nog bli en stund i kväll. Just nu skall jag berätta om ett besök som jag och några kolonivänner har gjort i onsdags.

Vi styrde kosan till Bodafors. Där finns nämligen ett Pelagon museum. 
 
Där fick vi lära oss mycket om varifrån Pelargonerna kommer och hur vi skall sköta dom och en massa mer av ägarinnan.
Maria Pilar Herraiz



Vill du läsa mer gå in till deras Hemsida. 
Pelargon museum med Nationalsamling

Några bilder därifrån kommer det här.



Urmodern till Mårbacka pelargonen. Ser du här. 






Den första som kom till Europa 1631.Det var så spännande att höra om dess historia och hur de kom hit. Att de inte bara lever som vi har dom utan till och med kan leva under jorden i flera år.

Det är värt ett besök för att få lära sig mer av Maria om de kära pelargonerna Och få se många fina sorter.




Här bredvid är ett bord med många urmödrar till våra pelargoner.

 En blick ut över salen. Där man kan se alla sorter de har. Även de som  man kan köpa finns där.Det finns både skott och färdiga plantor att köpa.


 Jag tror att Tiger i tassemarken har flyttat hit, Hihi
Katten såg verkligen ut att trivas bland alla blommorna.


Naturligtvis fick det följa med en pelargon hem. Det blev denna "Els" SÅ vacker i sin blomma. Nu står den i mitt växthus och jag väntar ivrigt på att få se den blomma.



Den här gillade jag också.En av tjejerna köpte den så det kanske kan bli ett skott någon gång.



Det var en del av vår resa resten får ni se en annan dag.



Idag ska det firas Midsommar här på kolonin med stång, grillat och kaffe med tårta. Nu hoppas jag att allt regn ger sig iväg och att solen kommer fram.
Nu önskar jag er alla en fin (trotts regnet) Dag före Midsommar.
Kram Meta

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket roligt ställe och åka till, mycket intressant och lära sig. Och så titta på alla fina sorter! Den du köpte är så vacker, ser ut som en massa pyttesmå liljor i blomman. Har aldrig sett den sorten förut.
Ha nu en glad regnfri midsommar
Stor kram/AM

Solstrimmor sa...

Vilket roligt ställe att besöka! Så kul att höra historien bakom växternas tillblivelse här hos oss! Och man kan inte åka tomhänt hem heller!
Hoppas vädret blir bättre så ni får en trevlig eftermiddag och kväll.

Glad midsommar!
Kramar från Eva-Mari

Hajan sa...

Det är inte många som kan vara med
på sådana resor. Tänk vad trevligt
och få allt berättat för sig.

Det är sådant man inte klömmer

kram Hajan

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag har träffat Maria flera gånger och hon är fantastiskt duktig på pelargonier. Jag har även besökt pelargonmuseet i Bodafors, tänk vad många exotiska sorter det finns. Önskar dig en trevlig midsommar!
Kram,
Regina

Högagärde sa...

Nej nu bara måste jag åka dit. Jag som bor så nära.
Kram Elisabeth

Betty Manousos sa...

hello! lovely photos. and your kitten is just so cute!

have a great friday ahead~

i love your blog!!
betty

Agnes och Vendela sa...

Det måste absolut besökas! Älskade pelargoner! Ha en bra midsommar! Kram Agneta