Bloggintresserade

lördag 30 november 2013

Silver. En trädgårdsfärg hos Charlotta

Hej alla vänner!

Nu är det en alltför varm December, jag njuter i alla fall. Här har det pyntats till Advent.
Det är tur att jag bor högt upp, då ser man inte allt grått och blött ute på marken, utan jag kan inbilla mig att det är som vanligt. Hihi.

Charlotta tycker att vi skall minnas lite silver färger från Trädgården i somras.
Det hänger jag på, för det är så kul att titta igenom alla bilder och minns hur vackert det vari somras.



 Oj så många bilder jag hittade som jag har glömt bort.



Första silver färgade växter kommer här. det är en Hosta med stora kraftiga blad. Den står bland rosorna och Vitpyttan.

 

Vallmon är ju inte silverfärgad då den blommar. Frökapslarna är det. Gillar dom skarpt, de skulle gärna få vara från våren till hösten som en fin uppstickare i rabatterna.



 Min Havtornsbuse har vuxit på sig bra och ger massor av fina orange bär på hösten. Jag har en annan silverbladig buske, har inte namnet. Den kallas för silverbusken. Den får små gulgröna bär, grenarna är fina i buketter.





Här är det min Silverek, den planterar jag varje år för att kunna sätta  höstplanteringarna.




Det här är en pelargon som jag bara älskar. P.sidoides.

Den är visserligen låg,lång och tar plats, men så vackra små blommor den har.
 



Jag binder upp den på en ställning.
Bladen är silvergröna, ludna runda små godingar.



Och till sist ett nyplanterat Lammöra.
De får flytta mellan mina rabatter som marktäckare där det behövs fyllas ut.



Det här var mitt lilla bidrag till veckan färg hos Charlottas trädgård    Jag tycker du skall gå in där så får du se många fina silverblommor.


Ha en fin och fridfull Advent
Kram Meta

12 kommentarer:

Merja sa...

Många silvriga och fina växter du hade!
Önskar dig en Trevlig advent!

Anonym sa...

men så klart. Jag har ju en havtorn också. Den är ju silvrig. Missade det, men det gjorde inte du. Fint!

Maj sa...

Tack för din kommentar hos mig! Jag blir alltid lika glad över respons.
Silverek är något av en favoritväxt, så vacker och bladen som sammet. /M

Sabelhagens Olivlund sa...

Mycket fint i silver. Börjar fundera på om jag har något alls i silver:)
Ha en fin advent
Kram Maria

Högagärde sa...

O, har du en havtornsbuske. Det har jag alltid tänkt att jag skall skaffa mig men det blir liksom inte av. Jag vet inte riktigt var jag ska gräva ner den.

Ha en fin första advent.
Elisabeth

ulla laiho sa...

Jag har just inte några silvriga växter. Har fått inspiration av veckans silverutmaning, när jag sett vad som finns. Lammöron verkar trivas, kanske det är något jag satsar på nästa år.

LINDA sa...

Oj, silver - det blir inte lätt i min trädgård - men du har lyckats bra.

Hoppas du får en riktigt fin första advent!
//Linda

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Silver var ett fint tema, och fina växter du hittade.
Ha en mysig advent
Kramar
AnnaMaria

Charlotta sa...

OM det varit en tävling så skulle du nog vinna, för OJ så härligt mycket silvertoner du har hos dig. ;)
Pelargonen är fantastisk, ser nästan frostnupen ut. Och så otroligt fina, skira blommor den har som passar sååå perfekt till silverglänsande blad.
Ha det gott!
/Charlotta

Inger Marie sa...

Silver er lekkert i hagen..og du har da mange flotte i kategorien:)
Herlig vi har desember nå,men også hos meg er det varmt for årstiden:)
Hyggelig du vil være med på min giveaway:))

Anki sa...

Många, många läckra bilder på silvriga växter... den lilla pelargonen har ju jag också, men glömde den...
Ha det gott!

lavendia sa...

Det är litet roligt att tänka efter och komma på bilder man glömt och nu kan få visas.