Bloggintresserade

tisdag 27 september 2016

Regn och torkat.

Hej vänner!

Onsdag imorgon. Hu så fort det går. Fina dagar har vi haft men nu lovar de regn några dagar och det är då så välbehövligt. 
Det dammar i landen.
De jordslagna växterna fick lite vatten en kväll Men sen kom ju åskan med skyfallet.



 

På morgonen efter var det så friskt och härligt och en helt otroligt blå himmel när jag åt frukost.

En härlig känsla att få sitta ute och äta då.
 






 I helgen vill mannen inte ha regn där de ska vara, för de ska ligga i tält och vara ute och paddla i södra bergslagen.Jag vill inte ha regn nästa vecka för då ska det läggas ytpapp på taket.

 I natt sov jag hemma. Behövde tvätta och så klippte jag av några klasar med vindruvor för jag tänkte testa att torka dom.

 
Man skulle lägga på plåt och låta stå i ugnen på 50-100 grader. i 2-3 tim


Mina fick stå nästan hela natten och de var ändå inte helt klara.
Inget jag testar igen känner jag.
Är det någon av er som prövat med tork så skulle det vara roligt att höra hur det är. 
Jag föredrar dom som de är.

Nåt som jag blev mer glad över var ju den här fina riddarsporren som blommar om i sin kruka vid grinden.


Den är lite ljusare än förra blomningen. antagligen för ljuset.


Det är fint med nåt annat än rött och gult nu. Undrar om jag ska sätta en tidlösa här med, de går ju bra ihop i färg.
Jag ska nog ta och leta reda på några andra sorter än den enkla gamla. Har sett att det finns både vita och dubbla. 

 Det är mörkt nu på kvällarna här utanför min stuga,
Inget gatlyse här inte. 
Längtar lite till våren, beräknas komma 23 mars igen, 
då ljusnar det.
Ha det gott i resten av veckan
Kram Meta 

12 kommentarer:

Högagärde sa...

Jaså ni har haft åska och skyfall. Här dröjer sig sommaren kvar. Precis som du känner jag mig ibland kluven till regnet. Jag vet ju att det behövs men inte då och inte då. Jag ska bara....

KRAM PÅ DIG.
Elisabeth

Veronica sa...

Här är regnet efterlängtat men det har fortfarande inte kommit något. Jag ska oxå plantera tidlösa har jag bestämt i en rabatt där det är torrt och lite för skuggigt och det inte växer bra. Satte brokbladig revsuga där när jag hade gett upp men i kväll fick jag tipset om att blanda upp med tidlösa :D

Kram påre!

//Veronica

BP sa...

Tycker att dina och din mans önskemål om regn stämmer helt överens. Vill absolut inte ha regn dagtid. Nattetid sover man ju, så då får det gärna regna för min del.

Torkade vindruvor har jag då aldrig hört talas om. Torkade plommon och aprikoser känner jag igen, men druvor. Vad gör man med dom? Man äter dom antar jag, men ändå.

Kolonilotta sa...

Först skrattar jag lite åt BP som på nått sätt missat hur russin blir till! :) Hon är ju för söt! Dina Vindruvor ser ju jätte saftiga och fina ut. Är dom lika söta i smaken som dom ser ut?
Hit kom regnet idag. Och stannar kvar imorrn också. Men några skyfall ser det inte ut att bli. Får nog hjälpa till med vattenslangen om marken skall dra nytta av det! ;)
Trevlig Onsdag!
Kram.

Inger sa...

Ett skyfall skulle behövas men det blir bara lite duggregn tyvärr. Tiden går fort så våren är inte alltför avlägsen. Höst och vinter behövs för återhämtning, åtminstone för mig.
Kram

Tittis trädgård sa...

Härligt med egna russin! Nu har vi fått rikligt med regn, hela natten har det öst ner. Det behövdes verkligen. Kram
Titti

Cat sa...

Även här har det kommit lite regn, men jag tror minsann det är betoning på lite. (det var mörkt när jag kom hem, så regnmätaren gick inte att läsa av).
Så mycket blomning du fortfarande har kvar! Här är det bara blodtopp, tidlösa och lagerhäggen kvar.
Ha de gott. Kram, Catarina

ullie sa...

Hej vännen

nää vet du ingen doktor denna vecka om ja inte vill sätta mej på akuten eller jouren o de gör typ inget suck
pratade med en ssk idag o hon rekommenderar annan salva än voltaren har idag inhandlat ipren salva tycker inte det hjälper än men vi får se. måste få bort inflammationen det gör sååå ont.
vi får se nästa vecka säger de suck måste stå ut får se hur det går på jobbet men slutar kl 14 imorg o fred så får vi se
kram fina o tack för goa kommentarer o jo sen påverkar vädret med med dumma fibron du har så rätt så <3

Rost och rädisor sa...

Så gott att det kom lite regn idag, jag har njutit sååå! Växterna har i princip redan gett upp, men vattnet behövs ju ändå.
Visst blev det fasligt mörkt på en gång. På kvällarna hinner man ingenting i trädgården längre, skörda lite, se över växthus, sen är det skumt.
Fina druvor, nästan synd att torka dem tycker jag.
Ha det gott
/Anette

LINDA sa...

Här har vi fått regn i dag. Vet inte när det regnade ordentligt senast. Åska har jag bara hört en kort stund i sommar. Samma sak sommaren innan. Är riktigt glad för regnet. Synd bara att det stormar så pass. Hoppas att det är lugnare hos dig för här blåser rabatterna sönder.

Kram
Linda

BP sa...

Me again: Å idag måste du ju ha vrit överlycklig! Regn och storm och mera regn;-)

LINDA sa...

Jag vet vad du menar - så var det här en stund i går eftermiddag. Riktigt läskigt att vinden kan slå ner med sådan kraft. Det känns nästan som om man skulle vilja binda fast allt som är löst.

Trevlig helg!
Linda