Bloggintresserade

tisdag 1 september 2015

Droppstenar, gamla bilar och lite höstkänning.

Hej alla vänner!

Vi vaknar tidigt till en ny dag som börjar med att vi sätter 65 st på ett plan till Kirkenes. För att åka Hurtigruten till Bergen. Som ni ser är himlen klarblå. Det ser ju lovande ut.


Somliga väljer tåget, andra husbilen men vi tar dubbeldäckaren vidare på vår resa Man vill ju ha plats, Hihi.

Det är ju så att vi ska hämta de från båten i Bergen så vår resa går vidare dit. 





Det finns nåt jag har tänkt på. Så mycket granskog det är i Norge.På vägen från Gardemoen och norr ut var bergen klädda med granskog så långt man kunde se.


Det skall bli spännande att se hur många tunnlar vi åkt genom innan vi är åter i Sverige.
Visserligen tar vi gärna de gamla vägarna för att få se lite mer.




Vårt fösta stopp idag är vid Hönefoss.
En väldig fors åkte vi förbi och under en fin bro.Vi stannade på andra sidan för lite bussfika.
 




 
Vi tog en bensträckare och utforskade omgivningen.
Under bron fanns det flera 
Droppstenar.

Den här som ett öra och de långa efter varandra lite bruna till färgen. Tänkte på grottorna på Gotland när jag såg det.
Stalagmiter och stalaktiter eller hur var det???? 



Vår vandring går vidare. 
På området vid järnvägen fanns det här
Där var museum med gamla bilar, gamla cyklar, gamla mopeder och en hel del järnvägs "skrot" som nog ska göras iordning. Varje lördag under sommaren var det även träff för entusiaster med gamla bilar.
 

Jag fann min favorit sen många år tillbaka.
Eller varför inte en sån här häftig tycker jag.
 





För motionens skull kanske jag ska välja den här dressinen. Hihi Som stod i ett hörn och skräpa.


Färden går vidare genom vackra landskap med mycket vatten och granarna är med ännu. Vädret har mulnat på också.

Det har också börjat bli mer höstlikt vid sidan av vägen.
Massor av rönnbär och gula björklöv ser vi. 


Blåbärsriset är väldigt rött det känns som höst även i luften, Inget vidare lite mer sensommar vill jag ha. 


 

 Framåt sen eftermiddag var vi framme vid dagen mål Gol och Pers Hotell där vi ska sova i natt.. 
Gol är en typisk skidort, med stängda butiker på sommaren och inte alls mycket folk. 


En gammal butik med neonskyltar. Häftigt att de finns kvar. Undrar om de lyser.

Norge är ju känt för alla sina stavkyrkor. Hade tänkt mig att få komma in och se hur de ser ut inuti.
Tyvärr var den här inom ett område som var stängt under sommaren (det också)

 
Det är mycket rönnbär efter gatorna
Kvällshimlen är grå och trist. Efter en kort promenad beger vi oss till hotellet för en mycket god middag.


 
Från vårt fönster har vi denna utsikt  upp mot berget och en vacker kyrka. Där kommer vi att fara förbi i morgon när resan går vidare mot nya äventyr.

Dag två på min resa är till ända för er. Själv är jag lite längre kommen på resan som ni får se en annan dag. Just nu har vi fritt internet så jag passar på att göra inlägg.
Önskar er alla en härlig vecka vad ni än gör.
Kram Meta

3 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Vilken härlig tur du är på! Ha en fortsatt trevlig semester/ Titti

Hajan sa...

Lyckliga Meta, det är ju inte klokt vilken resa Du är på. När vi var
yngre mycket yngre, och mycket. mycket länger sen förstås.
Då var det en sådan resa alla önskade att få göra. Lyckliga Ni
det blev aldrig överkomligt för oss.
Lycka till och alla dagar kanske inte kan bli som Du tänkt Dig
Men nästan i alla fall.

kram Hajan

Cat sa...

Men såå vackert!
Granskogen kan jag var utan ;-) men resten ......
Härlig resa och tack för att du delar med dig. Ha de gott. Kram, Catarina