Bloggintresserade

söndag 30 december 2012

Årskrönika del. 2

 Hej go vänner!

Nu har vi kommit till försommarmånaden Juni. som bjuder på sol och fint väder nästan varje dag. Vi får vattna våra växter och bara ser hur det kommer det ena efter det andra i rabatter och på buskar.


Jag börjar att bo över i helgerna, lite kyligt på nätterna men jag har ju värme så det ordnar sig.



Vi har vår första gemensamma arbetsdag på om rådet.
 En anslagstavla som skall flyttas till en bättre plats där alla kan se.

 Det är väldigt vad allt gräs har vuxit. vi slår med lie och refsar undan. Vi försöker att vara så ekologiska vi kan med all vår odling och bearbetning av om rådet.                                             



Nu har även den första skörden i trädgårdslandet varit. Flera flaskor god rabarberdricka till sommarens alla varma dagar trodde jag ju.


Min lila Rododendron som bara var 2 pinnar i höstas Har blivit jättefin. Sånt blir jag glad av.

Stora knoppar i alla pioner, härligt. Bakom syns min vita klematis, är nog högre i år så att blommorna syns lite mer. Allium finns det gott om behövs mot all sork.








Blåbär, plommon och krusbär har alla börjat få frukter. denna sommaren har varit massor av bär på krusbärsträdet, har nog aldrig sett så mycket och stora förut.


 


Midsommar firade jag med ett barnbarn i Vadstena. Och solen sken på oss hela dagen.

Smultron och den blå druvan är på gång och det har börjat att regna .Det där som nästan inte kunde sluta sen under sommaren.







Nu är det Juli månad och alla vackra pioner börjar att slå ut. 
Här kommer ett urval av de som blommade. Eftersom jag flyttat många, så blommar de inte förrän i sommar.





 Jag har inte så många röda rosor Några är kvar från den förra ägaren har planterat en Flammentanzen själv.



Överst på min tomt har jag en spaljeklädd avskiljning till grannen. Där finns nu flera rosor. På höger sida är de mot gult. På grund av en ros som fanns här som jag lyckades få överleva trotts den hade bara en liten rotstump kvar, det andra var ruttet. Det är den flerfärgade gulla.Har komplitterat med några klätter- och buskrosor och en sollitär.


 På vänster sida har jag koncentrerat mig på vita och blålila blommor.

Här finns några buskrosor och en klätterros i lila. dessutom pioner och vita rosor.


Sommaren var inte så där kortvänlig i år tycker jag så många av rosorna har jag inte fångat på bild. Så nu ser jag fram mot att sommaren 2013 skall bli ett vackert rosår så jag kan få se hela prakten på kolonin. Då kommer det bilder kan jag lova.

 I juni månad började jag att anlägga mitt rosland där barnbarnen har fått varsin ros. Och några mer favoriter har också kommit dit under juli månad. Här blommar det villigt i alla fall även om det regnar som spön i backen resten av sommaren och hösten.

 Vid staketet mot vägen blommar min New Down hela sommaren.

Ytterligare en ros som är hitflyttad Bonika. den trivs ypperligt i mina rabatter.




Den här sommaren har vi också hunnit med att bygga ett förråd så i Juli grävde jag ur och förberedda. Hittade ett inlägg som handlade om bygget som jag missat att lägga ut så det kommer härnäst. passande tycker jag.


Det här var den andra delen av min lilla krönika.

Kramar Meta




5 kommentarer:

samson sa...

vad många fina rosor du har men så trivs ju rosor i lerjorden på kolonin
många fina bilder jag såg tom min gamla stuga på en av bilderna
ha det så bra
maggan

Vitt hus med svarta knutar sa...

Otroligt så många fina rosor du har! När man tittar på bilder från sommaren kan man tro att det var mest soligt, men det beror ju på att man inte tar så mycket bilder när det regnar=) Tusen tack för ditt mejl och dina fina ord om mina bilder, det värmer ska du veta!
Kram,
Regina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Härligt med lite sommarbilder så här mitt
i vintern, du har ett underbart ställe.
Önskar dig ett riktigt
Gott Nytt År
Kramar
AnnaMaria

Suss o Kai sa...

Man kan inte annat än att njuta av dina bilder Kram Suss

"Hemmet är min vrå" sa...

Jättefina bilder . Jag vill önska dig en fin nyårsafton och ett riktigt gott nytt år. Kram Mimmi