Bloggintresserade

tisdag 11 augusti 2015

Mellandag med litet av varje.

Hej alla vänner!

Då kom det en mellandag då med lite regn och moln. Ganska skön temperatur har det varit också.

En lastbil kom med grus till fyllningen under huset.


Även om det regnat en massa i sommar så är marken i behov av vatten. Den torkar ur fort när det blåser och solen gassar hela dagen.Nu får alla växter tvätta sina ansikten och lysa för oss igen.




Även om den inte doftar nåt så gillar jag den här perenna "Luktärten". Och i år blommar den mer än vanligt tror jag.
Det var av den jag gjorde  födelsedagskransen.





Vad gör man en sån här regnig dag då på kolonin.Parkeringen är nästan tom på folk. Att tvätta är ett bra tips och fylla på matförråden. det har vi gjort.


Igår kom en kolonivän till oss med kantareller.
Idag har jag stekt dom och vi förgyllde vår grillade hamburgare med dom. 

 


Sååå gott det blev
Tack vännen! 



På blomsterfronten händer det lite nytt varje dag. Mina dagliljor börjar att slå ut igen, den här och en dubbel är nog de senast Jag har.


Det börjar närma sig hösten och då kommer de gula och starkare färgerna att lysa på min baksida. 

Tigerliljan har fått en blomma på sin stängel. 

De gula rudbeckiorna är också på gång.

 

 Den vita och lila Aklejrutan blommar nu så fint. De har så söta runda knoppar innan de slår ut.
















 I våras satte jag tre liljor som är rosa.Nu har två av dom slagit ut. Den här är ju bara såå fin.den får jag nog försöka ta reda på vad den heter.
Alla liljorna gick under namnet. Elodi, ingen är lika så det är nog tre olika ändå.

 Här har jag årets perenn.
Den är rätt söt. Undrar om inte det fanns en blå sån här hos mamma när jag var liten. Tycker jag känner igen blommorna.

Det var lite av varje från mig idag
Ha en fin mitt i veckan
Kram Meta

5 kommentarer:

Lotta sa...

Om du visst så många gånger jag försökt få perenna luktärtor att etablera sig här, men det vill sig inte, de vill helt enkelt inte växa här...synd, för jag tycker de är så vackra. Håller med dig om att man får vattna trots att det regnat så mycket men jag tror det beror på att det började regna så tidigt så plantornas rötter har inte gått på djupet i år....Ha en fin dag, här ska vi (de, grrrr) börja tröska raps idag :-) Jag har snart bara 1 vecka kvar på sjukskrivningen och jag gör mitt bästa för att hålla mig i skinnet. Inte lätt kan jag lova.
Ha en fin dag!

LINDA sa...

Det var lite småmysigt med regn i går - i synnerhet som det blev riktigt fint väder på kvällen :D

Kantarellerna ser underbara ut. Ska steka några här i kväll. Och så ska jag vattna mina små luktärter. Jag är sen i år. Sådde i slutet av juli. Hoppas på väldoft i vinterträdgården framåt hösten :D

Ha det så gott!
Kram
Linda

Unknown sa...

Så mye fint som er i blomst hos deg nå, august er en deilig måned i hagen med blomster og alt en kan begynne å høste.
Å kantareller er bare så utrolig godt, her er det mye sopp i år for det har jo nesten ikke vært tørt i skogen.

Jeg bor ca 4 mil sør for Oslo, Berger heter det her og det ligger helt på tuppen der fjorden går inn til Drammen.
Men det som er dumt om du skulle på ferie rundt her er at jeg er også på tur den uka,,dumt,,
Jeg håper du får en fin ferie i Norge.

God sommerdag til deg.

Mejrams! sa...

Så mycket fint du har som kommer nu och den rosa liljan ser ju verkligen fin ut, vilken färg. Stekta kantareller, finns det något godare! Kram Merja

HWIT BLOGG sa...

Den rosa liljan var ju helt ljuvlig! Åhh smörstekta kantareller får det lov att bli en kväll, finns det något godare??!
Kram till dig,
Titti