Bloggintresserade

onsdag 5 september 2018

Ny månad och lite höstkänning.

Hej mina vänner!

Augusti har gett sig i väg och nu skriver vi September. Det går fort känns det som. Värmen är kvar lite då och då men det regnar nästan varje dag. Visst det är bra men när det håller på en hel dag och ger 50 mm på en natt,då tycker jag då att det räcker. 
Vi har haft lite ledigt nu från bygge och annat måste göra. Besök från många håll och så roligt det har varit. Lite besök med våra gäster på olika platser har vi hunnit med.
 
Kyrkan i Habo fick ett besök. Den är full av fina målningar så vackert.





Altaret och 

takmålningar över hela taket 

och på väggarna
De berättar delar ur bibeln.
 






Vid dopfunten stod den här pampiga ljusstaken så vacker.












Orgeln på läktaren är ju bara så fin.



Hoppas ni kan bli lite inspirerad och åka hit för att se det själv och läsa om det. Det går att gå guidade turer och de är visst väldigt bra.


Vi gjorde en tur till ett äppelmusteri. Vi lever ju i ett rikt område med äppelodlingar. Vi åkte till Gisebo och
Rudenstams musteri   
Här kan man köpa deras berömda drycker från Nobellmiddagen och massor av annat gott av äpplen och andra bär.




Det blir massor med äpplen i år. 


 





 




Butiken med all must och annat gott av bären.



Sen är det ju viktigt att fika och de har fått en utmärkelse i White Guide så vi måste ju prova på det.




 

I Kaxholmen finns en fin butik med massor av fint i betong och annat gjort av de som äger den.
 

Massor av fint.







Tovade bollar i ring till kolvar så fiffigt..
 







 


Lite av den gamla inredningen fanns kvar så fin stämning det blev av det.








 Det hanns med ett jobb här i alla fall. På baksidan blev ett vedförråd färdigt.Nu ser det lite trevligare ut även där. Veden blir inte så blöt. Nu väntar vi bara på att få in en kamin.




 
Veckan slutade lite snopet med att vår gäst bröt fotleden när hon halkade på det supervåta gräset. Nu är de hemma igen och vi hoppas att det ska gå bra.




I trädgården börjar det kännas som lite höst även om det är så fint och skönt ute att jag inte vill klippa ner och hösta. 
Under min rabarber tittar små Cyklamer fram, så fint. 


Mina smultron har varit sega i år men nu kommer de. 


Kunde inte låta bli att låta min sallad växa upp. härliga små träd blev det.



 



Rosor och höstastrar blommar fint ihop. 
Mitt lammöra har fått sällskap av en kärleksört som jag inte vet vad den heter. Har hittat den här på min koloni när jag kom hit.

Avslutar här idag.
Önskar er fina dagar i september.
Kram Meta

4 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Du ser ut att ha ljuvliga septemberdagar! Alltid så kul att kika in till dig och se ett nytt inlägg :)
Kramis från Titti

Cat sa...

Men så härliga utflyktsbilder. Som vanligt från ställen som är helt okända för mig, charmen med blogare från hela vårt avlånga land :-)
Hösten smyger allt på i ullstrumpor, men jag tror att det är torkan som satt mest höstfärger hos oss för värmen har vi faktiskt kvar.
Ha de gott. Kram, Catarina

Ullie webersköld sa...

heeeej
massa fina bilder som alltid älskar den kyrkan så underbar har sjungt där lera ggr på bröllop kul .
usch stackars din vän som bröt ffoten jag vet hur det är fast ja hade ju inget gips

alltså ja verkar ha missat var i kaxholmen grafit grå ligger måste åka dit de har så himla massa fint få ta med mej ebba =)
kram till dej

LINDA sa...

Hej!
Ja, tack själv. Det var så mysigt att få hälsa på hos dig och att träffas :D

Det har verkligen varit ruskigt och blåsigt. Jag trodde nästan att det fortfarande var sommar. I dag blir det nog till att greja i boden utifall att det blir bråttom in med alla pelargonkrukor och fuchsior. Än så länge tänker jag dock låtsas som om det fortfarande är varmt och skönt och att det ska förbli så länge till :D

Vilka trevliga utflykter du ser ut att ha gjort. Kaxholmen blir jag väldigt sugen på. Och Rudenstams måste jag åka tillbaka till – missade ju att fika. Dessutom har de en väldigt god lakritskola sås till glass som jag måste bunkra inför den mörka årstiden!

Trist med gästen som bröt fotleden. Hoppas att det läker fint!

Jag köpte jättefina växter i går till vardagsrumsfönstret där vi behöver lite höjd. Tulpanmejla. En släkting till ingefära. Är så väldigt nöjd. Tydligen är det en knöl som vissnar framåt december och börjar växa igenom i mars. Spännande! Låter som en krukväxt som kan passa mig!

Ha en finfin dag!
Kram
Linda