Bloggintresserade

torsdag 20 september 2018

Härliga september.

Hej alla vänner!
Ja men så härligt det blev. 22 grader varmt och sol igen. jag njuter. Det kom en massa energi med den värmen.Jag har tömt krukor och tvättat dom. Nu behövde jag inte frysa om händerna som jag brukar.
Frön har jag åxå samlat in, inte så många men det är ju bättre än inget. Det finns inte så mycket plats på våren liksom.

Dagarna rullar på med utflykter och annat fix. hemma.

Det blev en liten kort tur till Helsingborg och en sväng över sundet en fredag och lördag.


På lördagsmorgonen skulle vi till Sofiero och kolla in lite växter men vi var så tidiga så de hade inte öppnat.
Däremot hittade vi det här mysiga, typ saluhall på Sofigård.


Där fanns många fina små butiker och det här fiket. Ett populärt ställe att cykla till såg det ut att vara, massor av cyklar utanför



 


Massor av gott bröd både att fika där men åxå att köpa med sig hem.
Det var flera som kom och köpte sitt frukostbröd när vi var där.








Resan hemåt gick vidare via Vallåkra Stenkärlsfabrik.. Ett gammalt fint ställe med servering och en tur runt i deras brännugn och keramikverkstan fick vi.

 





Det har byggts en ny ugn här med hjälp av ugnsmurare. De plockade ner den gamla dåliga ugnen och byggde upp en ny som den gamla.







Vi kunde kika in i ugnen som häll på att packas med drejade kärl som ska brännas. Det går in mycket i den så det bränns inte så ofta.

En äppelpaj och kaffe.
Allt i formar och mugg från stället.. 



 

 Har ni vägarna häråt så åk ner och titta följ gärna med på en guidad tur med kvinnan som driver det . Det är en upplevelse med hennes engagemang.


 
Har man en massa åkrar som ska plöjas kan man ordna en traktorträff och få hjälp med det.Ingen dum idé


Här var det många av typ Grolle. En gammal fin traktor som många samlar på. 


 
Ute vid havet blåste det rejält och många passade på att "flyga" och  surfa på vågorna.




Det där är då inget för mig.






 

Här på kolonin är det så många fina blommor än.

Tidlösan gillar jag skarpt. Den tittar fram både här och där hos mig.
Det vore bra om den kunde stå så här fint men den lägger sig ner överallt.





Rosorna blommar som bara den. Här är det Welsen blou ( det där med stavning). Har gjort en paus ett tag men nu har den många blommor igen. 


Här hänger den fina klematisen sammer snow  ner över honungsrosens nypon.
Det är massor av nypon i år.
Jag gillar de orange när de blir så många små.


 




Fjärilarna de har inte gett upp än och de har många blommor att sitta och njuta på.


 


Det här med frösättning det är det ingen brist på i år.
Här är det fingerborgsblomma och vita vallmo. 


Jag har plockat frön av tagetesen shawberrry blond (tror jag det ska vara) Fin är den i alla fall. Från mörkt röd till orange har mina varit i år.



Jag är ju ingen älskare av den blomman men nu har det kommit lite fina sorter som jag gott kan pröva.

Det var dagens hopplock av vad som hänt här. Nu rustar jag för storm några dagar, hoppas vi inte blåser bort i alla fall.
Ha det gott i den fina hösten vi har.
Kram Meta

6 kommentarer:

BP sa...

Det var ett tag sedan vi"sågs" här på bloggen. Så lätt att tappa kontakt - ungefär som i verkliga livet.
Kul att kika in här och höra att du också älskar värmen. Då är vi två som troligen tyckte att den här sommaren var den bästa ever:-)
Jättefina bilder från Helsingborg med "lite av varje".

Solstrimmor sa...

Härliga dagar både borta och hemma har ni haft. Jag välkomnar hösten efter den för mig alltför varma sommaren. Så skönt att kunna andas igen. Jaa, det blommar verkligen fint ännu på din kolonilott!

Trevlig helg.
Kramar från Eva-Mari

Maribel sa...

Hej Meta!
Trevligt att se bilder från resor och kolonin. Min Summersnow klarade inte vintern, har väntat länge på att den skulle visa livstecken, men nu blev den ersatt med en annan klematis.
Ha en fin helg /Marika

Rost och rädisor sa...

Trevlig färg på näst sista tagetesen. Jag kör mest med linnétagets och kryddtagetes som jordförbättring och för att den senare är ätlig.
Trevlig helg
/Anette

HWIT BLOGG sa...

Ännu ett härligt inlägg...med lika härliga bilder!
KRAM från Titti

Cat sa...

Oj, här har det hänt en del. Vallåkra låter spännande :-)
Ha de gott. Kram, catarina