Bloggintresserade

måndag 2 maj 2016

Maj månads bild.

Hej mina Vänner!

Sköna Maj. Det gör verkligen skäl för sitt namn just nu. 
Så lycklig jag är.

Här kommer lite bilder från mitt provisoriska kök ut över kolonin. Det är ju Maj så nu får ni en liten bild över hur det ser ut just nu. Det kommer säkert att ändra sig snabbt om värmen kommer att fortsätta så här fint. Följande bilder är vad ni kan se från vyn. Väntar nu på minikivin på bågen.

I fönstret till verandan står de här söta penséerna.

 


På andra sidan mot kryddlandet har några tulpanknoppar tittat fram men de är alltid sena för här är det lite sol på dagen.I lådan står några pelargoner för invänjning till växthuset.




 

Mitt fram på muren växer klätterhortensian. De små söta bladen önskade jag kunde vara hela sommaren och inte bli större. 


Krusbärsbusken har massor av fina ämnen så det blir nog mycket bär i år med. Den är ju flyttad, så förra året blev det knappt till en paj. 




 
Den här rosa trädgårdsvivan är en gammal växt jag fått av en granne. Den växer villigt överallt där jag sätter den.Ni kanske minns att den blommade i januari ett år.Här sticker åxå några liljetoppar och revsuga fram.

Så var det min blåa sparris bassäng.Den börjar bli som jag vill nu. Bara ankan som fattas.Hihi



 
Längst bort mot grannen lyser det lite blått. En hyacint från förr julen och det lilla blåögat som jag grävde upp det mesta av i höstas det var lite för mycket.
Den rosa Rosen är åxå på gång.


I övrigt så går det lite långsamt med blomningen. Kungsängsliljan är bara i knopp men blir det så varmt som de lovat nu så går det nog väldigt fort att den slår ut.


I dag var en härlig dag på kolonin. Min väninna var med mig och hon myste verkligen, sprayade några brickor och hjälpte mig med att ta bort all täckning över rosorna och hortensiorna. Nu är det så varmt så jag vågar det.Skulle vara bra om allt kunde vara ute.Detta bärandet är inte bra för rygg och mig.
Hoppas att alla ni får så här fina dagar nu denna veckan när det är några extra lediga dagar
Kram Meta

10 kommentarer:

BP sa...

Helt okej vyer med tanke på att det har varit svinkallt tills just idag.

Tittis trädgård sa...

Det känns underbart med värmen som kom. Härligt att du kan vara ute på kolonin igen. Ser att ni börjar få färdigt nu, måste vara skönt efter allt arbete ni haft. Ha det fint!
Titti

Hajan sa...

Jaa det tycker jag med, passa på och njut lite av allt.
Hux flux så har det blommat klart. Men än har vi mycket kvar, det
har ju bara börjat.
Just nu kl 05,26 övermulet, men inget regn i alla fall.
Om det skall bli som de bestämmer, kommer solen snart.
kram från Hajan

Cat sa...

Så vackert det redan har hunnit bli. Det kommer ju dessutom säkert att gå ännu fortare med det vackra vädret. Hoppas bara vi hinner med att njuta.
Ha de riktigt gott. Kram, Catarina

Unknown sa...

Så flotte bilder fra vår hagen din å så deilig med varme å sol.
Det er vist på veg hit også nå, jeg gleder meg.

Kos deg i den fine kolonihagen din, Maritklem.

Snäckskalsdalen. sa...

Oj, så fint det växer hos dig! Här är det fortfarande inte varmt och inte soligt. Idag har vi haft regn och 10 grader och samtidigt läser jag om alla som haft sommarfint!
Och vildvinen har inte börjat visa sig än!!!
Kramar

LINDA sa...

Vilken fin viva! Den är verkligen maffig. Trodde första att du också visade blå vitsippor :D

Kram
Linda

stardust sa...

Dear Meta - Your flowering garden is so lovely. I also have pink primroses, pansies, bluebells, forget-me-nots (which I see in the corner of the 8th image) in my garden. It’s so warm and comfortable here but sometimes a little too hot like summer. Have happy May days ahead.

Yoko

Rost och rädisor sa...

Hela ditt inlägg utstrålar trädgårdsmys, fast man förstår att det krävs vedermödor att ta hand om allt och komma framåt. Härliga bilder!
Trevlig helg
/Anette

Erikslundsliv sa...

Visst blir man lycklig när det kommer både sol och värme! Äntligen, som vi har väntat och längtat!
Nu växer det och allt exploderar, man ser nästan timme för timme hur det blir grönare! Härligt!
Ha en fin helg!
Kram, Ann