Bloggintresserade

måndag 30 maj 2016

Glad överraskning

Hej alla i försommartid !

Ja det där med överraskning det är ju kul. Och idag blev jag så förvånad och funderade om jag såg rätt.Det är ju sån otrolig blomning på alla syrener i år. Stora klasar och de står länge också.
 
De gammaldags är så fina och de har fin färg också.


Till min överraskning då.

Jag satt och kikade på de som står vid grinden. De som är kvar från att jag grävde upp hela långsidan när vi flyttade in. Det var nämligen Syrener, kaprifol och praktlysing i hela den rabatten. Fy vad vi slet. En släpvagn stod utanför på vägen.Där slängde vi alla rötter och det vi inte skulle ha kvar.... Jag gjorde det trädet ni ser ovanför av några höga syrenstammar. 
 
Vid ingången lämnade jag ett högt träd och några mindre stammar som buskar för att få lite skydd för insyn på verandan. Inget av det hade blommat så vad det var visste jag inte. Satte dit en vit bondsyren och en förädlad mörkt vinröd som en granne har. De har inte blommat än. Köpte till denna gräddbakelse. Dubbel i blommorna.


Nu till överraskningen.

Den här lite lila blomman har större blommor och spetsigare kronblad än en vanlig syren.

Och den här ljust lila. Har massor av lite större blommor och även den spetsiga kronblad. Inte lika stark doft som en bondsyren.
Jag antar att det är någon förädlad sort. Undrar bara vad. Tänkte en snabb tanke "undrar vad jag har kastat bort för nåt".Det var ju här jag slängde många syrenskott.
 
De här blommorna skiljer sig från de vanliga som har små rundade blad.
Ni kan ju jämföra bilden ovan och den bredvid.

Sånt här gör mig så glad. Så fint det är i år med alla syrener.






Det här gillar jag med. Det är min röda kaprifol som har fått blomknoppar i år.



Albina Plena blommar som mest nu. Varje blomma ser ut som en Japansk pappersblomma tycker jag




 
Något jag aldrig har tänkt på är hur de små klockorna på Jätte Ramsen ser ut.


 


 De är ju jättesöta, som små kjolar som hänger på tråd.




Det var lite från mig idag
Önskar er alla en bra vecka
Kram Meta

11 kommentarer:

Hajan sa...

Lilla gumman så synd att det inte är doft TV , men det kommer nog det med.
Som vanligt mycket fina och vackra bilder.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka helt underbara syrener och den där syrenen var ju helt underbart läcker! Sån vill jag också ha! I en trädgård med lite mer jord! Syrener är så fina! Jag förstår din lycka!
Och den vita clematisen var ju magiskt vacker. Sån vill jag också skaffa, jag tror vi har en blå, men vitt är ju vitt!
Rams är jättefina!
Agneta kram

Kolonilotta sa...

Spännande med "nya" sorter.
Jätte vackra är dom verkligen!
Vi planterade två ädelsyrener för tre år sen. Men dom måste ha stått fel i butiken. För ni har vi en lila ädelsyren och en ljusare bondsyren.
Tokigt va? :)
Kram

Inger Marie sa...

Fantastiske syriner hos deg!
Og kan tenke meg de dufter flott:)
Albina plena...så flott!
Håper solen skinner på deg:)

Ingmarie We sa...

Vilka underbara syrener du har fotograferat. Visst är det deppigt när växtfavoriter försvinner från trädgården. Jag har haft en fantastiskt fin rhododendronblomning i vår, men får en sämre irisblomning än vanligt. Such is life. Ha det bra.

Cat sa...

Underbara syrener :-) Har funderingar på att sätta en grupp med uppstammade syrener iställer för en ginnalönn.
Jätteramsen är riktigt fin i år, sniglarna vågar sig nog inte riktigt fram i torkan.
Ha en fin vecka. Kram, Catarina

BP sa...

Ja, har fick jag mig min tredje "flora-lektion" idag. Tänk om jag skulle minna alla namn på dina blommor. Inte en chans tyvärr, men syrener och deras doft känner jag åtminstone igen;-)

lisashus sa...

Vilka härliga syréner du har! Helt underbara och de ljusare färgerna är ju så läckra! Tänk, vilken överraskning att de blev kvar!
Själv har jag upptäckt en vit bondsyrén bland alla lila i år! Har aldrig sett den förr!!! Då har jag haft torpet i 20 år! Alltid kul med överraskningar i trädgården om de är positiva, vill säja!

Så många fina blommor du har! Jätterams skulle jag vilja ha! Ska till en plantskola på torsdag, få se vad det blir då!
Ha en fortsatt skön dag!
Kram
Lisa

Vilt og vakkert sa...

Heisann.... tusen takk for en veldig hyggelig kommentar hos meg.... og du så nydelige syriner.... jeg plukka inn noen på en luftetur med hunden forrige uke, for de var så vakre, men de visna med en gang de kom i vasen... De er nok vakres på treet!
Ha en flott, varm uke i kolonien ;:OD)

LINDA sa...

Hej!

Spännande! Jag har inte tänkt på att det är extra rik syrenblomning i år, men nu när du säger det så känns det som att det stämmer. Det jag har tänkt på är att jag aldrig har sett en sådan rikedom av olika slags syrener. Det är så fantastiskt vackert!

Önskar dig en finfin vecka. Det är ju så ljuvligt nu :D
Kram
Linda

Erikslundsliv sa...

De gamla syrenerna är ju så fina. Vi har vita och lila på vår gård och de är riktigt gamla.
Jätteramsen börjar blomma hos mig också och de tycker jag om att plocka in i stora vaser.
Det blir somrigt och fint på bordet!
Ha det fint!
Kram, Ann