Bloggintresserade

måndag 1 juni 2015

Juni månad

Hej alla där ute som kikar in till mig!

Ja då är det en ny månad igen då. Sommarmånad också. Många säger att "är maj kall blir juni varm" Tänk om det stämde för oss i år, vilken lycka det skulle vara.

En ny månad innebär en ny bild på min rabatt. Det är tänkt att den skall vara i vitt och rött.Det smyger sig in lite annat just nu på grund av platsbrist och bygget.
 
 Undrar om det inte är många år sedan som jag hade så mycket tulpaner och narcisser i detta månadsskifte. Här har jag 
"Sir Winston Churchill" och tulpanen "Caméléon Rougé". Av åtta blev det två. En lila Allium för sorken också.
Ni se det är allt mer grönt nu fast det har regnat,varit kallt och solfattigt.


För att komma in till mitt " matrum" så är det en båge med en kaprifol vid änden av månadsrabatten. Den är röd och heter" Dropmore Scarlet" är lite besviken för den har inte blommat fast den stått i flera år.




En lite rörig bild.
Framför klematisen finns ett rött löjtnantshjärta "Dicentra spect Valentine" Det är nytt för iår men har fått några små blommor.
De mörka bladen bakom den är min röda hortensia som jag inte har nåt namn på.



Jag har en favorit lökväxt också som jag satte här för att pröva om den trivs. Det är vita Gladiolius " White Friendship"Har satt den på flera ställen för att se var de trivs bäst.
Den vita Bollvivan jag fick av "Koloni terapi",har nu blommat över och jag hoppas den sprider sig till nästa år.

 
 Jag gillar när det växer ihop och man inte ser jorden mellan plantorna. Så här har jag Hosta en randig sort, Kärleksört, fått så jag har inget namn på den heller. Min nyaste pion står också här men lär inte blomma  i år. "Inspektor Lavergne" Det kommer lite andra blommor här med men de får ni se i nästa månad.

En granne har så vackra vita Irisar mot en röd vägg. Det är så bra med oss här för alla delar så gärna med sig av det som går att dela.Jag har fått några knölar som står här och en har faktiskt en blomma.
 
Irisen har en Vin ruta bredvid sig och en blodtopp.



 



En lite vit näva kommer att växa vid foten av klematisen 
" Rouge Cardinal"
På andra sidan har jag satt en vit klätterros som jag helt har tappat namnet på( det blir att leta bland kvittona)
 
 Här kommer det tre vita liljor." Rialto"
bland den randiga funkian.





  I hörnet står det en cerisrosa ros (för tillfället) det är en kanelros.
Kejsar kronan håller på att ge upp. men då kommer det två pionknoppar har ingen aning om hur de är för de kommer från klumpen jag flyttade från det att jag kom hit. I den var det tre sorter.

 
Av en annan granne fick jag den här plantan med vita krysantemum. De blir så fina i höst.

Rosen 
" Flamentanzen" växer på väggen och även den vita klematisen " Albina Plena" Som har så mycket blommor i år." Batman" klättrar också här




De mesta växterna har inga blommor än som"Gypsoflia" och en röd Astillbe mellan hög. En annan växt som har så röda blad som lyser på hösten är den här "Fingerborgs hatt" Vita stänglar med blommor nu på försommaren
Min fina frökapsel från keramikern på Torshälla turen står också där. Två liljor i rött ser ni stjälken av.Framför kryper ett "mossflox". Det ska nog också få flytta( den var nämligen inte vit)
Nu får jag nog dra bort de stora stänglarna av de kejsarkronorna som inte blommade.Annars så kväver de växterna som kommer där..
Naturen följer sin inplanerade gång tror jag. Även fast det är regn och kallt så växer alla blommorna på i sin gång.Det är tur det så har vi nåt att glädjas åt.
Med det här önskar jag er en fin och varm Juni.
                                         Kram Meta

12 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Du har verkligen en bit av Paradiset Meta! Så mycket vackert du har runt dig!

Ja, nu måste juni bli fin!
Kramar från Eva-Mari

Högagärde sa...

Jag hoppas verkligen det blir varmare snart. Nu är jag trött på regn och kyla.

Tyckte först du hade luktärter..... men förstår att det måste vara bollvivan.
Den kommer att sprida sig, var så säker.

Kram Elisabeth

Annas röda stol sa...

Åh så vackert du har det :) Kram Anna

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Så mange flotte vekster. Det blir en fryd å vandre blant blomstene.
Jeg har en klematis som ikke vil blomstre, men morelltreet fikk jo blomster, endelig, etter at jeg hadde gitt det døddommen i høst dersom det ikke kom med frukt dette året! Det hjelper noen ganger med trusler!!!
Ha en fin første uke i sommermåneden. Sola kommer med varme i morra! Jeg lover....

Tittis trädgård sa...

Du har mycket att njuta av i sommar. Det blir väl härligt när ni är klara med bygget och du får pyssla i lugn och ro i trädgården/ Titti

Cat sa...

Inget ont som inte har något gott med sig ;-) Det är verkligen massor av grönt hos dig och jag an föreställa mig hur vackert det blir med all blomning, men jag tror säkert att du delar med dig av dem också.
Ha de gott. Kram, Catarina

lavendia sa...

Vi får hoppas att det stämmer, att juni blir varmare än maj. Det börjar dåligt tycker jag.
Jag fattar inte att du får plats med så mycket.
Idag försökte jag mig på att lägga in ett recept. P å körvel. / Britt

Erikslundsliv sa...

Oj, vad det prunkar hos dig! Du har verkligen gröna fingrar och att du får plats med så mycket. Fint är det i alla fall!
Allt gott till dig!
Kram, Ann

Inger sa...

Ingen värme i sikte efter vad jag förstått.
Men det växer ändå, inte minst hos dig.
Kram

Charlotta sa...

Massor på gång, vädret inte exemplariskt, men det mesta klarar sig och blommar ändå. Bara att det inte är lika lätt att gå ut och njuta om det är kallt, regnigt och blåsigt.

Sv: bilden på min alunrot är faktiskt inte fotat liggande eller på knä. Jag har den faktiskt "en meter upp". Det är en ganska brant slänt så just där är det lätt att få grodperspektiv på bilder med härliga solljuset bakom. :)

Rost och rädisor sa...

Varje gång jag tittar in till dig förundras jag öve rhur mycket du får plats med i rabatterna och varje planta har en historia - härligt!
Anette

Gunilla sa...

Så fantastiskt fint du har .
Alla växterna verkar trivas utmärkt.

Ja , jag hoppas verkligen att värmen kommer för nu är det så blött överallt.
Fast växterna tycker ju om det.

Det regnar jämt tycker jag och blåser.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.