Bloggintresserade

tisdag 19 maj 2015

Nej nu.........

Hej alla vänner!

..Kryper jag ner och kommer fram när solen titta in genom fönstret.


Fyyyyyyy så trött jag är på vädret. Visst får vi sol ibland mellan regn, hagel,blåst och kyla.Hade jag mätt soltimmarna så hade de nog varit minst mot det andra.Nöjer mig med att mäta vattenmängden som kommer ner. Det är inte så lite ska jag säga.Ena dagen 17mm, andra dagen 7mm, tredjedagen 10 mm,osv. idag vet jag inte om jag orkar titta ( 10 mm.), Har regnat hela natten.
Det är inte undra på att det står vatten i gräsmattan så det plaskar när man går där.
Nehej nu får det vara slut på klagande, inget blir bättre av det.


Den här kransen kanske kan pigga upp lite. Det är mossa runt en halmstomme och lite nerstuckna penséer.



I går kväll såg jag första blomman på brunnäven.

Nävor har jag många av. De är så söta små kuddar i rabatten på våren och de har så fantastiskt söta enkla blommor.



Den här tulpanen Camèlèon Rougè (lite polkagris över den). Satte jag 10 stycken av. Tycker sorken som jag så förstår jag att han åt upp dom. Han delade med sig två till mig i alla fall.

Vid några tillfällen har ni undrat över hur min tomt ser ut.
Det är inte så lätt att göra den rättvisa på bild.. Gör ett försök så här. 
Den är 300 kvm.avlång och ganska så sluttande kan man säga 1½ m från överkant till grinden. Sluttar inte bara rakt ner utan snett ner mot ena hörnet där lilla huset är.. Vi har gjort så gott vi kunnat med att trolla bort höjdskillnaden och för att få jorden att stanna kvar. Vi har den mittersta delen kvar att planera.För att det gamla huset ska rivas och ett nytt ska byggas upp. Annars skulle det bara bli förstört, därför har vi  sparat det till sist.


Nu står jag på trappen till det hus som ska rivas.
Ni ser gången från grinden.
 Portalen till vänster är ingången till mitt så kallade matrum. Där har jag mina lådor med potatis och grönsaker. Utanför har vi en matplats. Där är även den nya månadsrabatten.
På andra sidan gången är växthuset och nedanför är det hus vi bygger nu. Där sovstugan är och ett hobbyrum till oss.Även en välkommen plats är verandan så vi kan sitta ute kalla ruggiga kvällar.
Här är gången från nya huset och upp till växthuset med åttkanten på höger sida mot gången till stora huset.Högst upp i höger kant ser ni trappen jag tog de andra korten från.


Ovanför växthuset har vi gräsplätt.. Mot grannen 
(deras växthus som är gult och blått)här har jag en lång rabatt med lila vita och den gula delen.
Mellan den vita och gula delen har jag en mys och njutare plats. Speciellt på våren och sena varma sommarkvällar är det som skönast att sitta här.
Till höger vid de vita stolarna är huset som skall rivas.
Hoppas att ni fått ett litet hum om hur jag har det.Att visa höjdskillnader är inte lätt.
Här har dagen varit som de andra. Växlande regn,hagel,blåst och lite sol men inte mycket till värme. 
Hoppas resten av veckan blir fin för er
kram Meta

16 kommentarer:

LINDA sa...

Jösses, så fint det är! Er kolonilott måste vara något utöver det vanliga. Det syns hur mycket nu tycker om den. Tack för att du visade :)

Kram
//Linda

Kolonilotta sa...

Vilken trevlig rundvandring så här på morgonen!
Och jag behövde inte ens gå upp ur sängen!
Allt är så ju så fint. :)
Gillar också din myshörna med solstolen!
Där kan jag se dig sitta och njuta.

Kommer nog bli sängliggandes veckan ut som det känns nu.
Nu har förkylningen slagit till med full kraft!
Håller tummarna för bra väder gör sig idag!
Kram

Solstrimmor sa...

Visste inte att din lott var så stor! Du har mycket att pyssla med, härligt! Och vädret blir snart bättre, håll ut:)

Kramar från Eva-Mari

Leena sa...

Kul att se hur du har det på kolonin. Så himla fint och många fina detaljer. Och grönt och blommande redan ... Vädret har verkligen varit i kallaste laget, igår var jag en kort sväng till växthuset, sedan stannade jag inne och bakade bröd istället. Men nu ska det väl bli lite bättre i alla fall, och ingen frost på nätterna så man kan ställa ut lite sommarblommor. Ha det så gott!

Cat sa...

Åhhh det ser verkligen fint ut och så välskött.
Är det inte fantastiskt att naturen fortsätter att bjuda på sina under trots det (hel)trista vädret?
Ha de gott. Kram, Catarina

Erikslundsliv sa...

Som jag sa till dig förut när du var hos mig och blev hårfixad, hur får du plats med allt? Nu förstår jag lite bättre! Det är jättefint och mysigt! Förstår att du trivs och snart kommer värmen ska du se.
Kramar, Ann

Sabelhagens Olivlund sa...

Fin trädgård du har! Kul att få se helheten.
Ja usch så blött det är, det plaskade om gräsmattan när jag var ute förut.
Kram Maria

Unknown sa...

Wow så fint dere har det, en oase med hage, blomster og hygge.
Men ja vi må få litt sol og varme nå,
vind er det verste jeg vet.
Så nydelig krans, den ble jeg i god- humør av.
Ha en fin kveld og klem fra meg.

dahlia sa...

Vilken fin tomt du har.där du har lyckats få in det mesta tycks det som

Tittis trädgård sa...

Härliga bilder från din koloni. Så fin den lilla kransen är. Jag är också trött på vädret, i söndags snöade det när jag åkte
till jobbet:-(

Gunilla sa...

Så otroligt grönt och fint ni har det på kolonin.
Många fina sittplatser där jag gärna skulle sitta och njuta.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.

Gunilla sa...

Så otroligt grönt och fint ni har det på kolonin.
Många fina sittplatser där jag gärna skulle sitta och njuta.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.

Annika Christensen sa...

Så kul att se! Vad mycket du får plats med. Hade varit kul att se i verkligheten.
Tack för alla kommentarer hos mig medans jag hållt på med utställningen.
Du är en riktig bloggvän.
Allt gott
Annika

ullie sa...

så fint ni har det <3

men ja usch ja tror ja lipar o deppar ihop av detta regnade skitväder. solen är här max tio min i sträck grrr
Även om man inget kan göra åt så .. usch vill ha sommar o varmt me massa sol !! kramar

Inger sa...

Trevligt med översiktsbilder, din trädgård är större än jag trodde. Härligt du har det.
Kram

Made in Persbo...Carina sa...

Hej Meta!
Ja någon riktigt stor pool kan det kanske inte bli tal om, men en rund badtunna hade väl varit perfekt att ligga och njuta i ;-). Det är verkligen en helt fantastisk trädgård ni har! Så kul med nya huset där också. Ser så fint ut alltihop!
Ha en härlig odlingssommar!
Kram, Carina