Bloggintresserade

söndag 29 mars 2015

Nya äventyr.

Hej alla vänner!

Lördagen tillbringade jag hos barnen på Tyresö och en vända till Zetas trädgård var ett måste för dagen. Jag firade min födelsedag här också.Med god mat och paket.

Första stoppet på Zetas var fiket för lite lunch.

En supergod Laxmacka och tomatsoppa . Men naturligtvis slank det med lite kakor och en nybakad bulle också




Vid kassan stod den här vackra buketten med tulpaner och magnoliakvistar. Skulle gärna vilja veta vad tulpanen heter


 Tänk att en handelsträdgård kan skänka sån ro när man vandrar där och letar efter växter fast man är så mitt i all trafikrusning och liv.

De här stora trätrågen gillar jag skarpt. Här är det Hyacinter, pansé och den söta
" vitsippan"( namnet är bara borta)
som blommar så fint i rosa-lila.

Det är en så harmoni med alla krukor och växter av alla de slag.
Jag njuter fullt ut när jag går där.
 
Samma sak är det inne i butiken. De kan sin sak.
Trevliga är de med och hjälpsamma.


 

Det här är nåt jag måste tänka på till nästa gång när jag inte åker buss och har en så begränsad möjlighet att ta med mig saker hem. Det är bra ibland. Vallmokapslar de får mig att längta ännu mer till värmen.




Ännu en kruka med julrosor. det är ett måste nästa vår. Det bara är så.



Nu är snart vistelsen här slut och jag återvänder till min koloni och våren i Jönköping. Är ganska så nyfiken på hur mycket som har hänt sedan sist. Det är ju dags för månadsbilden.
Önskar er alla en fin början på den nya veckan
Kram Meta

11 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Vilken fin födelsedag du hade, grattis! Ja, Zetas är fantastisk och bevisar att växter och trädgård gör gott för själen! Sen att hon har fingertoppskänsla och använder så mycket naturmaterial i sin inredning gör det ännu vackrare. Och vem skulle inte vilja ha en, eller flera, vallmokapslar?

Ha en fin vecka hemma också.
Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har aldrig varit på Zetas, förstår att det är en klar miss. Och den tulpanen! Så otroligt fin, ser ut som en ros. Och har du fyllt år, stort grattis.
Kramar/AM

cissi sa...

Zetas trädgård har jag hört mycket gott om, men än så länge har jag inte varit där!
Grattis i efterskott!

Rost och rädisor sa...

Nu är det snart den tiden då det räcker med att vara borta 2-3 dagar för att man ska se hur det växt.

Ser härligt ut på Zetas. Snart måste det bara bli av att jag åker dit.

Grattis i efterskott!
Anette

Cat sa...

Åhh Zetas är så fint. Får se om jag lyckas ta mig dit nästa vecka (är en snabbis i huvudstaden då).
Fin bilder och ser ut att vara god mat. Grattis i efterskott. Kram, Catarina

Mejrams! sa...

Grattis, grattis! Härligt med en tur till Zetas. Undrar när jag ska ta mig dit. Kram Merja

Högagärde sa...

Så mycket härlig inspiration du fått med dig hem. Det ser verkligen härligt ut både på Zetas och på trädgårdsmässan i förra inlägget. Grattis i efterskott.
Kram Elisabeth

Agnes och Vendela sa...

Ett försenat Grattis till dig från mig! Så fina bilder du bjuder på! Nu får vi hoppas på mer värme o sol så vi får njuta ordentligt?
Kram / Agneta

Hajan sa...

Åh vad det är roligt att läsa
Din blogg. Jag riktigt känner Din iver för att komma ut eller in i Blomladen och Grönsaker.
Skall bliva roligt att följa ditt arbete.
Tack för vi får vara med.
kram Hajan

Susie på Stjärnarve... sa...

Ja, Zetas har under många år varit en stor begivenhet för mig. Fast numera är det kanske lite väl stort, föredrog det när Folke var aktiv. Som gammal god kund under 30 år fick man med sig en och annan provplanta hem också. Det var alltid spännande..... När jag någon gång åker till Stockholm nu under växtsäsongen, så är det alltid ett besök (med väninnor) inplanerat. Och ofta blir det då lunch samtidigt. Brukar vara både gott och kul.....
KRAM
Susie

Katta sa...

Superfint inlägg från Zetas! Vilka underbara färger och blommor. Kram Katta