Bloggintresserade

måndag 9 april 2012

Påsk

En hälsning på Påskens sista dag


Tulpaner pärlhyasinter,  ägg och hönor Det är välkända saker i Påsk.


Jag har firat Påsken med en del av min familj i Stochkolm närmare bestämt på Tyresö. Där bor en av mina döttrar med sin familj.
Långfredagen  gjorde skäl får sitt namn detta året.  Det kassa vädret på morgonen, för vi vaknade till spööööregn, gjorde att Frukosten blev låååång . Vid ett tiden hade vi bestämt oss för att fara till Zetas trädgård, där jag skulle hämta några växter som jag inte kunnat hitta här i Jönköping.   
Det växter som står i vagnen är en vit klängros"Madame Alfred Carrieér" och en körsbärsbuske, "Lettisk låg" Två vita jordgubbar och en mörkröd viva.

 Växterna snöade över, som ni ser, när vi åt lunch på Cafeét
 
Zetas Café kan jag verkligen rekommendera om ni är sugen på nåt gott när ni är där.
Vår lunch bestod av en baugett  med laxkräm och en mycket god löksoppa.

På Påskaftonen var det sedvanlig ägg målning till frukost och senare en underbart got påskbuffé min dotter är bra på att laga mat av alla slag.

Ett av mina barnbarn är allergisk mot både äggprotein och mjölkprotein så det var en utmaning i år att även ge henne mat som känns lite extra påskigt.

 
Bla.annat så har hon hittat recept på äggfria ägg, inte illa va.
Man gör dom i en speciell ägghållare, det vita är lite grått kan man säga och gulan är gul av gurkmeja.

Påskbordet


















Till  slut några bilder på buffén
Allt var fantastiskt gott och vi njöt länge.
Tack för en fin Påsk Fia!




Många kramar till er alla från
Meta











Inga kommentarer: