Bloggintresserade

måndag 13 juli 2015

Lite lång väg.

Hej alla vänner!

Ibland får man åka lite långt för att få det man behöver. En bottenventil till tvättstället och stolpar att såga isär till vårt staket.
Det skulle ju regna idag så vi passade på då. Inget regn men en trevlig resa blev det. Några stopp på vägen som alltid.


 
 Nåt jag inte har sett och visste fanns var den så kallade Rökstenen. 
En gammal runsten från 600 talet.


 
Det är ovanligt att de finns runor på fyra sidor av stenen. De lärde tvistar viss än om vad det står på stenen. Allt kan nämligen inte tydas.
 
Den finns vid Röks kyrka. En fin kyrka med gamla anor.
Detta finns inte långt från
Väderstad. Där finns ett Café som är omtalat. Om ni har vägarna förbi så är det värt ett stopp.  

Än finns det mycket sommarblommor en hel äng utanför kyrkan.

 



Jag får lite midsommarkänsla när jag går där.



Himlar har alltid fascinerat mig. På sista tiden har jag sett flera vackra himlar nästan som om de skulle vara målade på tavlor.




Vid
 
fann vi ett alldeles nytt hus. Så fint 
 
Och originellt. Vi var tvungen att ta en titt på det.





 


En härlig utsikt över Vättern till Visingsö med en vacker molnig himmel.


 

Vi stannade en stund för att se på allt vackert och har bestämt att åka dit igen när vädret är lite bättre. En fika ute på terrassen kunde allt locka oss dit igen.
  



Eller varför 
inte inne bland vindruvor och exotiska växter.





Afrikas blå lilja blommar fint. Undrar när min ska slå ut. den längtar nog efter solen.

 

Tittar vi åt andra hållet syns Brahe hus på höjden.




Utanför området är det fullt av åkrar med blåklint i kanten bland säden.
 




En dagstur idag med sol och moln. Regnet började när vi kom hem.

Önskar er alla en fin och skön tisdag
Kram Meta

9 kommentarer:

Lotta sa...

Nämen, du har ju nästan åkt förbi hos oss....synd jag inte visste om det för då kunde ni fått fika! Naturhuset hade jag ingen aning om, där får det bli ett besök! Här regnar för fullt just nu! Kram Lotta

Inger sa...

Vilken fin tur ni gjorde.
Kram

Tittis trädgård sa...

Härliga sommarbilder! Både Brahehus och Rökstenen stod alltid på besökslistan när vi hälsade på farmor i Jönköping när jag var barn. Det är en underbar utsikt från Brahehus. Ha det fint/ Kram Titti

Hajan sa...

På den ängen har jag plockat mycket blommor. Eftersom vi bor så nära
var vi ofta där, och vid det gamla minnesvärda klostret.

Det är jättevackert vid Visingsö också.

Afrikas lilja slår nog ut bara det bliver lite mer sol.

kram från Hajan

Erikslundsliv sa...

Se där! En liten utflykt igen! Det ser trevligt ut och alla himmels-kort du visar är så vackra. Lite magiska nästan!
Kram, Ann

ullie sa...

är så trött på att det inte är nån värme mera suck
ja du barna blir ja tokig på nu är de i full gång här o kl är snart tio . haha vet inte om det hjälper att va uppe hur länge de vill då är de uppe till ett.

va mysigt det är att åka runt. har inte gjort det så mycket denna sommaren då maken jobbar mycket. o inget speciellt väder ute. idag blev det att gå på vätterstrand remsan o äta glass mysigt det oxå . faktiskt första ggr för i år ha ha

må så gott kram

Kolonilotta sa...

Vad vackert med ängsblommorna!
Blir jätte glad av att se dom eftersom våren blev så kall och blöt!
Ja. Det blev en härlig dag i skogen.
Fick med mig drygt ett kg kantareller hem.
Men jag har mycket av skogen kvar att gå igenom.
Två dagar kvar nu till ledigheten!
Ska bli riktigt skönt!
Kram Susanne

Änglarum sa...

Hej Maggan! visst är det roligt med små trippar :)) nytta med nöje! där har jag inte varit på naturhuset så tackar för tipset.. dagarna går o går redan kväll igen,man hänger inte med,lite tid vid burken (Datorn)blir det ja lite tv med för den delen..må så gott<kram kram Jessica

G:a Affären sa...

Men tur o oturen att bottenventilen och det andra saknades. Vilken utflykt det blev! Och så mycket fint du visat, och det där naturhuset var häftigt. Blomsterängar och vackra ängar gillas här också!

Kramar /Cia