Bloggintresserade

torsdag 1 januari 2015

Dag ett på nya året.

Hej alla vänner!

Efter en lång sovmorgon med sen frukost bestämde vi oss för att fara till kolonin.Vi måste nämligen fara dit och kolla området. Före Jul var någon där och krossade fönster, som tur är var det inte nåt annat förstört hos de drabbade. Det räcker för att göra oss andra oroliga. 
Vi fann inget konstigt denna gången som tur var.

Jag bestämde mig för att fota min nya rabatt, där vinbären stått tidigare.Har tänkt att det skall bli ett foto första veckan i varje månad helst då den första.


Det är inte så mycket liv över ytan där idag.
Närmast är det en röd kaprifol, som ännu inte har blommat.
Den röda hortensian( som jag inte är säker på kommer att överleva vintern)
Den vita julrosen, ser inte så pigg ut, har blommat innan julen då snön kom.

Längre bort finns ett torn som skall härbärgera min nya vita ros.  Närmast staketet kommer en mörkrosa ros att vara.Har tänkt mig mest vita blommor och en del röda.Har planterat Blodtopp, vita höstanemoner, en rödaktig kärleksört. Här finns också lökar:Tulpaner, snöklockor, krokus,pingstliljor,allium,irisar m.m Vi tar alla växterna med namn när de börjar att visa sig, det är inte säkert att allt har överlevt vintern och sorkarna.
I vinkeln mot planket finns en Flamentanzen klätterros och en Batman och Plena klematis. Det finns många andra växter där, de tar vi när de visar sig.
Det var roligt att se en av mina fina vita julrosor som blommar än, fast det varit kallt och en del snö.

Det hade nog blivit mer kort om inte jag missat att batteriet var slut i kameran.







Så här såg det ut på Juldagen då vi var där och grillade korv.




Det var den första januari 2015 på kolonin. Ska bli så spännande att se hur mycket vi kan vara där innan det blir vår.Vi har ju en del att göra inne i huset.
Önskar er alla en fin början på det nya året.
Kram Meta

10 kommentarer:

Cat sa...

Vad skönt att inget blivit förstört, det är så tråkigt med vandaler som bara förstör.
Det blir spännande att följa din rabatt under året.
Ha de gott. Kram, Cat

A House With A View sa...

Men fy vad trist med skadegörelse, onödigt... Vilken tur att det inte var så mycket som blev förstört. Kul att planera rabatter inför våren :) Låter helbra med dina planer tycker jag! Jag och maken har ett rätt stort projekt att göra i trädgården inför våren, vi ska sätta en en måbärshäck i en stor rund ring med flera öppningar i på vissa ställen, om du förstår hur jag menar :)

Många kramar aka

Sabelhagens Olivlund sa...

Månadsbilder är så kul att ha, även att det inte finns så mycket liv i rabatterna nu så skiljer det sig ändå år från år.
Jättetråkigt med skadegörelse, vilken tur att du klart dig, hoppas ingen mer blir drabbad.
God fortsättning
Kram Maria

cissi sa...

Vad synd med skadegörelse. Det är samma på koloniområdet där jag håller till varje vinter! :(
Det ska bli roligt att följa bilderna på din nya rabatt!
Ha en god fortsättning på 2015!

Här är gudagott att vara ! sa...

Ni har mycket kul och många spännande saker att se fram emot ! - Man är alltid lika spänd på varje vår över vad som har överlevt vintern.
Förstår inte dom som inte kan låta andras saker vara, och som drivs av en lust att förstöra och rasera !
Man blir både ledsen och arg...Så himla meningslöst !
Kram och ha det gott !

Katta sa...

Vad tråkigt att de är där och förstör och slår sönder fönster. Ser fint ut på vintern med fast det mesta vilar. Kram Katta

Annika Christensen sa...

Grilla korv på kolonin låter som rena drömmen.Älskar kolonier kanske jag borde skaffa mig en.
Ha det gott
Annika

Isas Trädgård sa...

Vilken vacker hörna du har där och så mysigt att ni kan besöka kolonin även på vintern.

Så skönt att inget blivit förstört och att du klarade dig från sönderslagna fönster.

Kan riktigt se ditt vackra klättertorn framför mig med en vacker ros - det skall bli kul att se till sommaren sen !
Ha det så gott !
Kram/Isa

LINDA sa...

Så tråkigt! Varför måste folk förstöra? Vi har precis skaffat larm med övervakningskamera – jag blänger på den varje dag och undrar varför det ska behövas. Fast vi bor ju lite avskilt och undanskymt och när de andra grannarna skaffar larm så vet man ju vem tjuven väljer att gå till :/

Er kolonilott ser ut att vara stor. Vore roligt att se en bild där man ser så mycket som möjligt att trädgården och huset. Fast det kanske finns någonstans på bloggen?

Kram
//Linda

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var lite skillnad på första och sista bilden, och tur att det inte hänt något. Ingen snö här heller, det ser ut som vår sa min mamma, och jag kan hålla med.
God fortsättning och kram/AM