Bloggintresserade

tisdag 4 februari 2014

Vart tog solen vägen??

Hej mina vänner!



Ja det kan man då fundera över, himlen var lite blå
men inte tillräckligt för att solen ska hitta ut.











 





Trotts dagar med + grader så har inte all is smält bort vid Vättern.

 




















I viner har det varit  som mest 1 minus på min inglasade balkong. Det är skönt. Det blev inte så stora bekymmer med mina olivträd och fikonträdet då.Till och med min ananas salvia lever och har blad kvar.Här har den sin plats under ett av olivträden.



Rosmarinen står också här och ett nytt tillskott har det blivit i form av en krypande rosmarin. 
 

Om jag sätter ut den i vår och den får stå hela sommaren till vintern så skall den klara att stå ute även då.




Är det någon som har erfarenhet av den och vet hur jag skall göra med täckning och sånt i vinter. Vore kul om det gick.


Något mer som har klarat sig bra i vinter tack vare att det inte varit så mycket snö, det är prydnadskålen. Nu ångrar jag att det inte blev mer planterat av den.

 





De här bilderna är tagna vid hamnen idag.




När jag gick hem var himlen rätt blå men ingen sol ändå.


En hälsning från mig i kväll hoppas ni alla haft en fin dag
Kram Meta

5 kommentarer:

Inger Marie sa...

Jaa..jeg sier det samme..hvor er solen?..på mine kanter har den vært borte siden ifjor...
Flotte bilder av pyntekålen..lekker farge:)
Fin kveld til deg:))

Cat sa...

Vi fick nog solen då ;-) Äntligen vill jag även säga! I går var en sån dimma att man inte såg handen framför sig och idag sol från klarblå himmel. Såååå skönt!
Jag har också tänkt testa med rosmarin på friland, men jag måste invänta ett skydd från nordanvinden först. Sen åker både rosmarin och fikon ut på test.
Ha de gott. Kram, Catarina

A House With A View sa...

Alltid lika härligt när solen tittar fram :) Men oj så halt det blivit när snön börjat smälta bort, höll på att stå på örat utanför huset för en stund sedan, fniss :)

Perfekt med uterum att förvara växter på !!

Kraaaaam aka

Hajan sa...

måndagen hade vi sol här, riktigt fin sol.
underbart allt bliver ju mycket lättare på något vis. Men nu är det ju så att vädret rår man inte.
Jag har också inglasad balkong, fick lust nu att köpa något som står sig över vintern. Det enda som klarat sig hos mig är Ljungen,
samt en stor konstgjort Amaryllis.
skulle jag falla ifrån kan ju barnen ta hand om fikon,eller citronträden.

lavendia sa...

Jag undrar också var solen är. Ett par timmar i förrgår sken en svag sol. Och man blev så glad.
Jag har en kryprosmarin, men jag har den i jorden i växthuset (inte frostfritt). Den ser ut att ha klarat sig än så länge.