Bloggintresserade

torsdag 19 oktober 2017

Frost, Höstastrar och present.

Hej mina vänner!

Denna veckan lider åxå mot sitt slut. Så härligt med fredag igen och nu är mannen ledig i 9 dagar. Det ska bli så mysigt att ha honom hemma igen. Det kommer att hända en hel del roliga saker. Faktiskt så är det så roligt att vi kan planera saker tillsammans nu, det var omöjligt på hans förra jobb.

Så var det dags då för den första frosten.
Flera minus på området och vita ytor lite var stans. Här på min hörna var det inte så mycket, skogen håller nog frosten borta en hel del.
Allt är senare på våren och blommorna dröjer sig kvar längre på hösten även om det åxå är mörkare här för solen försvinner fort bakom träden.
 
 Det finns en hel del blommor i mina rabatter även om det är glest mellan dom. De som lyser mest är nog mina höstastrar.
Jag har samlat på mig en del äldre sorter som finns på området.

Den här är rosa så söt. Lila är ju rätt vanliga.
Den vinröda är jag förtjust i.
Den vita som jag fick förra året.
Har lite större blommor och blommorna sitter på längre stjälkar och glesare än de andra  och den är väldigt hög.




 Det är lite andra blommor som åxå kämpar mot regn och rusk och nu då även frosten.



Min Astrid Lindgren ros den ger sig inte. De ska nog slå ut de sista knopparna. 


Kaprifolen  som fanns här när jag kom hit. Har jag inte en aning om vad det är för sort. En gammal sort måste det nog i alla fall vara. Den blommar från våren till hösten. 

Den här miniastilben har nog fått fnatt för den blommar nu. Ska blomma i juli.

Däremot den här söta buskklematisen har svårt att få sina blommor att slå ut i år.
Kanske om det blir några varma dagar till så..........


För nåt år sedan flyttade jag ju mitt Björnbär till staketet mot skogen. Det hade börjat få så många grenar med taggar så jag tyckte den passade bättre där. Det bär nog emot att klättra in där då.

Det är mörkt bakom träden och inte trodde jag att det skulle mogna några bär där.
Men den lurade mig. I år har jag plockat nästan 2 liter bär.
De är inte så stora  men goda och det är ju huvudsaken.

 


Den är så fin min Hortensia jag köpte för nästan en månad sedan.
Har inte köpt så mycket höst vinterblommor hit i år. Så de som blommar är jag så glad för.

 Nu i tisdags hade jag besök av goa väninnan E. Det blev en trevlig lång eftermiddag med fika. Hon hade bakelser med sig. Senare innan hon åkte hem åt vi Lax i ugn och myste här på verandan.


Och tänk hon vet alltid vad jag önskar mig fast jag inget säger.
Den här lilla fina  Ek-ollonet i järn fick jag. Jag blev sååå glad. TACK:

Önskar jag alla en fin och skön kväll samt en härlig fredag.
Nu ska jag kika in till er andra och se hur ni har det.
Kram Meta

8 kommentarer:

Cat sa...

Tänk att det fortfarande blommar och blommar hos er på kolonin. Så vackert!
Himla fint ekollon :-)
Kul att maken är hemma några dagar, det är alltid skönare att vara två om både vardag och fest.
Ha de gott och njut av dagarna. Kram, Catarina

Charlotta sa...

Dvärgastilben blommar här hos mig också. Den är en jättefin höstblomma tycker jag. Kommer lite sent på våren, men tar sig snart. Hos mig är den marktäckare under en björk, men den trivs inte i söderslänten. Lätt att dela och testa på olika ställen i alla fall.
Fin-fin ditt vackra höstarrangemang, med ljung och cyklamen. Klarar den frost också? Dina bilder med frost på blommorna är så härliga, speciellt som du berättat att inga strök med. :)
Ha en fin helg med maken och kolonin. ♥

PS robot-verifieringen håller på att knäcka mig. Tror jag fick klicka 5 gånger innan den var nöjd. :( :(

Solstrimmor sa...

Många glädjeblomster än! Här har det inte varit riktig frost än, bara lite vitt på taken. Underbart ekollon!

Önskar dig detsamma.
Kramar från Eva-Mari

Erikslundsliv sa...

Tänk att det blommar än fast frosten är på väg!
Snart ses vi på riktigt. Det blir trevligt!
Välkommen!
Ha en fin helg!
Kram, Ann

Maribel sa...

Hej Meta!
Du har mycket som är fint fortfarande, mina astrar är lite långa och rangliga så de behöver stöd. Har en lite lägre som jag gillar bättre. Men de är vackra och ger lite färg nu när inte mycket annat blommar.
Har planterat två björnbär i år, och hoppas verkligen att de kommer att trivas och ge riklig skörd. Blev lite orolig över att den kanske inte hamnade så soligt som den borde, men det låter bra att du får bär, trots ett skuggigare läge.
Ha en trevlig helg /Marika

HWIT BLOGG sa...

Ja det är mycket som blommar än, lite trött sådär men idag tog jag in 4 st luktärter och en ros, bara det :) Ja så tar vi väl helg då...det har varit en seg vecka minsann!
Kram från Titti

ullie sa...

nej men oj va det fortf frodas o blommar hos dej ännu
älskar hortensia o tänkt köpa en inne innan e försvinner. köpte en ute förra året men den kom inte fick kanske för lite vatten eller tog sej inte alls.

va härligt med gubben vart jobbar han nu då ?
här är baraenn sista dagen sen är det höstlov nu kanske är det i hela landet så dina har oxå nu ?

Ha en jätte fin helg kramar

Malin sa...

Men så mycket fint som fortfarande blommar hos dig. Tyvärr är det mesta utblommat här.
Men det rosa höstaster skottet jag fick av dig har en stor knopp.
Tror jag ska ta in kvisten med knoppen och sätta i en vas så kanske hinner den blomma.
Tjusigt ekollon i järn.
Ha det fint!