Bloggintresserade

tisdag 20 mars 2018

En sak till

Hej vänner!

Det duggar inte tätt mellan inläggen precis. Jag känner att det är så mycket och lite jobbigt med att få kolonin färdig. Det dyker upp både det ena och andra som ska göras allt detta pill som man kan bli tokig på.

I vart fall så fick vi ett tak insatt i tvättrummet så skönt det känns. Nu är det bara målning som väntar när temperaturen tillåter.
Plattorna är från taket i den rivna stugan. Lite kul att spara litet av den med. 

Efter sågandet av de här plattorna fick jag städa hela stugans golv det var ett orange damm över allt fint som mjöl och la sig i högar. Fy attans vad det kliade överallt och vi nös.
Det var rätt mysigt att kunna sitta ute och fika i solen då.

Det märks att nätterna har varit kalla för vattnet hade frusit i stupröret.
Det var en hård skare på snön åxå till och med jag kunde gå på den utan att sjunka ner. Nu väntar jag bara på is och snö lossning men det var väl för mycket begärt idag har det snöat rejält igen.



I fredags var jag på en helt fantastisk konsert.
Tommy Emanuel spelar gitarr så otroligt bra och en helt egen stil. Man blir nästan trollbunden

Han hade en sångare med sig i år som åxå var jättebra. Anthony Snape.
det är bra och kul med lite trevliga avbrott. 
Har ni möjlighet så ska ni lyssna på dom.

Det är så kul att våren är på väg, trotts bakslagen men de är vi ju vana med. 
Några fler vågar sig till kolonin så man kan fika ihop och ha det roligt, allt blir så mycket lättare då och skiner solen då är allt på topp.
Önskar alla en fin och skön mitt i veckan
Kram Meta

söndag 11 mars 2018

Är det vår???????

Hej vänner!

Då är vi inne i Mars månad, kattmånaden eller vårmånaden.. Ja inte vet jag vad som är rätt men man kan ju undra.
Idag regnar det och är +2 grader alltid nåt, det töar liksom i alla fall. Blir det barmark nu så är det kanske vårmånad då.

Vad här hänt här sen sist då..... 

Lite målande och snickrande har det varit på kolonin 
Jag har målat panel till sovrummet som mannen har satt upp och jag målat en gång till med isoleringsfärg från Jotun ( den är superbra) Då slipper jag gå och pilla med shellack på alla kvistar.

En dag var det så härligt väder. Trodde ju att våren var här då men se där blev vi allt lurade. Några dagar senare vräkte snön ner igen. Vi tog fram fällar och placerade oss ute på balkongen så härligt det var fikat smakade extra gott kan jag lova.


Hemma i köket har de fina tulpanerna komma in i sitt förfall men jag klippte av dom och satte dom i min ljusring där får de leva vidare ett tag till.
Det blev riktigt fint.






Den här lilla klöverblomman har åxå börjat få så söta lila blommor. Det njuter jag av






För övrigt så händer det inte så mycket nu En rejäl förkylning både för mannen och mig sätter stopp för det mesta. Men det ska väl ge sig.
Imorgon är det en ny vecka med lite nya utmaningar. Få se om vi kommer upp till kolonin, det blir nämligen mycket is i backen när snön smälter. Vi ska göra ett försök på tisdag håller tummarna.

Önskar er alla en fin och bra vecka med hopp om vår. 
Kram Meta

onsdag 28 februari 2018

Is Vinter

Hej vänner!

Det känns som dagarna kryper fram just nu. Kallt, snö och blåst. Allt det där som jag helst inte vill ha och speciellt inte så här i februari Kommer det i dec kan jag asseptera det. Nu vill ju jag ha vår.

 
För någon vecka sedan hade vi besök av  Annika Christensen
här i Huskvarna 


Hon berättade om sin bok " en lisa för själen"
Visade bilder som är såå vackra. 

Och om sin stora passion för att odla i krukor. Det går att odla allt ( nästan) i krukor och lådor.
Det var helt perfekt att få vara där och drömma sig bort till vår och sommar när snön vräkte ner och det var ett mycket ogästvänligt väder ute.
Hör ni att Annika är i närheten så måste ni gå det är verkligen även det en "lisa för själen".

Det är tur att det finns tid att drömma sig bort från detta kalla och blåsiga vädret ute.

Vi gjorde en tur till Gävle i helgen där var det ännu mer snö än jag har här. 
 

Det var julkortslika vägar vi färdades på.

I stan var det knappt så man såg över plogvallarna. Får ju tycka att snöröjningen var under all kritik.

 

Det är många år sedan jag fick uppleva så här mycket snö. tror jag glömt hur det är.
Det är härligt när solen skiner och man kan njuta av det men den blåst och de isvindar som är nu så är det svårt att njuta.


Det där med nejlikor är inte alls lätt att tycka nåt om. För mig har de alltid varit begravningsblommor. Nu hittade jag en så vacker ser nästan ut som en mindre pion.


Jag köpte några buketter på Blomsterlandet här i Jönköping. 
 

Det är roligt ibland att göra buketter och ta med till vänner och bekanta även på vintern. Då blir det lite annorlunda än med sommarens alla blommor.



Här har jag använt Tulpaner, nejlikor, marthon och vita stjärnor. 
Blev en fin lite vårlik bukett.







Hemma hos mig har det blivit lite vår inne åxå. Pärlhyacinter i en ljusring. Har letat länge efter en sån på loppis och en dag bara stod den där.



I fönstret har det nästan slagit ut små blommor på mina rosa kvittenkvistar. Det har jag inte testat förut men det blev riktigt bra.





En dag i helgen lyste solen och vi skulle till kolonin. Nu kan vi inviga sejdlarna jag klätt med ull tänkte jag men se det var så blåsigt och kallt så vi valde att sitta inne men muggarna är invigda och det var rätt mysigt kände jag.


De här isiga blåsiga dagarna som varit har jag inte varit ute en enda gång. Jag fördrev tiden med att baka kakor. Det fick bli lite mormorskakor den här gången. 




Idag upptäckte jag att fröna från tomaten jag köpt i butiken, som var så goda, hade tittat fram. Dags att plantera om dom i en varsin kruka. Nu återstår att se om de blir lika goda som de fröna kommer från. Jag glömde ju att skriva upp vad de hette naturligtvis.



Jaha det här var mina dagar i den här istiden.
Ha det gott och hoppas det tinar snart så vi får vår på rätt tid.
Kram Meta 
 

söndag 18 februari 2018

Inne och Ute.

Hej mina vänner!

Jaha då är det snart slut på denna månaden med. Vad har jag gjort då det minns jag knappt. 


Kolonin  någon dag målat och snickrat.
Tänk de första penseldragen är tagna på insidan känns hur bra som helst.



Det har kommit upp lite mer panel åxå i sovrummet. På tre sidor. Den sista blir inte fören vi kan ha sågen ute.

 

Satt om pelargoner. De flesta har överlevt vintern i sina påsar. Nu är det fullt i alla fönster.

 








 Framför pelargonerna står kvistar av kvitten och gör ett litet försök att få våren närmare.


 




Varit en sväng till Vättern för att fota isen det var inte så där väldigt fint massor av småskräp i den.


 







Hittade några kul motiv i alla fall. 
En älg som smyger bakom kvistarna.





Den här mysiga figuren gillar jag.Spejar säkert på alla svanar som simmar långt där ute.
Tänk vad bra det är med fantasi.



Det är rätt tidigt att de är på Vättern hörde att det var många efter hela stranden.



Det var lite från händelserna här i min lilla värld.
Ha nu en fin söndag vad du än gör och är.
Kram Meta

tisdag 6 februari 2018

Det går framåt.

Hej alla vänner!

När man är ledig går tiden väldigt fort. 4 dagar har gått som ett svisch och nu är det vanliga arbetsdagar igen för mannen. Fast det är ju snart helg igen.
Vi har tillbringat dagarna på kolonin. visserligen blev det en väldig vinter men det har vi trotsat.

Vi njuter och jobbar på i vårt hus. Det måste vi ju om vi ska kunna flytta in i sommar. 

Snön ligger  hårt packad i takvinkeln

Det viner från tak och drivor


De första dagarna var det rördragning som skulle göras nu är det nästan klart för elektrikern att komma.Alltid så är det lite saker som är knepiga som får göras då.



Vinden över sovrummet har fått sin isolering i taket det var ett slit jobb. Det går nämligen inte att krypa där utan det har fått göras liggandes på mage Stackars man han får utstå mycket för att vi ska få det bra.


Vi ska ju ha ett litet tvättrum med handfat och en toa( vad det nu blir vet jag inte än) Där har vi satt panel på halva och hela väggarna och ovanför blir det en tapet. 
Det där med att välja är ju inte alls lätt. Ju mer jag titta desto svårare blir det. Tror jag hittat det jag vill ha bara jag får till det nu då. Det där med längder på väggar ska ju åxå stämma. Imorgon ska jag välja färg till panelen Puh det blir en procedur det med.
Nåt val som redan är gjort är golven. Känns bra att vi äntligen kommit till skott och till och med fått hem det. För att slippa täcka allt så får jag måla taket först.


Jag har haft några lyktor tända i snön ser så mysigt ut på kvällen innan vi åker hem.

Det har tydligen varit obehöriga här på området. Så bäst att skrämma dom lite med ljus så de ser att vi varit och är där.
Hoppas det hjälper.





Det har varit väldigt kallt på nätterna så fönstren har fått fina snöstjärnor.


De här fågelparet satt i en av alarna utanför tomten är inte säker på vad det är för några. Ni kanske vet?????


Nu önskar jag er alla en fortsatt fin och skön vecka
Kram Meta

tisdag 30 januari 2018

slott och koja

Hej alla vänner!

Då var det snö igen då. Det kommer säkert inte att ligga kvar länge det regnar nu, fast i natt ska det visst bli lite kallare.

Återstår att se om jag vaknar till samma syn i morgon.Det gjorde jag nu inte.



Som tur år är så har jag en härligt solig helg att se tillbaka på. Vadstena bjöd på sin bästa sida frånsett att det blåste lite kallt.
Jag var där med mannens Kanotklubb på deras vintermöte.

Lite egen tid hade jag åxå. Då träffade jag  Lotta. 
Vi träffades på ett rätt så nytt Café som öppnats av en tjej som kom tvåa i ungdomstävlingen unga bagare.
Massor med gott fanns det att välja på.
Det var så skoj att få träffa Lotta och prata om allt mellan himmel och jord.

Att få ett ansikte på dom man följer är roligt. Själv gillar jag inte att lägga ut bild på mig. Att träffas och samtala är allt bra mycket roligare.

Det finns blomsterbutiker och så finns det  blomsterbutiker i Vadstena hittade jag en så härlig butik och så trevliga flickor som var till min tjänst.
"Vadstena Blommor och Design" heter den och ligger på Gågatan.

 
Jag kom inte tomhänt hem som ni förstår. En så fin Järnek med röda bär på stam. Har inte sett någon som har det på kolonin.

Jag gick en liten tur på gågatan och kom till en byggnadsvårdsbutik med många härliga saker. Där hittade jag några krokar som fattas till vår dörrhylla. Också värt ett besök om ni är här. "Stilepok" heter den.
Jag vandrade vidare tillbaka till Folkhögskolan där vi bor. lämnar av mina saker för att gå till Slottet.
 
Där möter det upp några till från oss som ska träffa en guide.
Vi får träffa Prinsessan Cecilia som är dotter till Kung GustavVasa.
Det var en mycket fin och bra tur men.....
Det är nog bra att det inte fanns TV, telefoner och datorer på den tiden för då skulle nog alla ha frusit ihjäl. För attans så kallt det var där inne. Ingen värme som hos oss. Tur de fick arbeta sig varma. När de skulle ha fest i salarna fick ett gäng militärer springa runt i rummen tills det blev någorlunda varmt.
Det var tider det. Tur jag inte levde då.Var helt genomfrusen och stel innan jag kom in i värmen igen.


På vägen tillbaka såg jag den här båten som har sjunkit till botten och man har lagt länsar runt den för att inte oljan ska komma ut i vallgraven.
Det var en härlig fin dag men kalla vindar.









Vattner ser allt bra kallt ut till och med fåglarna ser ut att frysa.

Drog mig upp bland gränderna istället.
Blir tvungen att åka hit i sommar det måste vara så vackert med alla rosorna efter husväggarna. 

Är helt förälskad i dessa gatlyktor.
Tänk de skulle göra sig på kolonin.



På tal om kolonin så är fönstret vi hämtade i Väderstad insatt nu.
Det sitter i väggen mellan hallen och köket.


Det kommer att bli bra med ljuset vid diskbänken.





När vi var där innan den här snön kom så blommade en del av mina julrosor och snödropparna börjar 
kika fram. 



 


 




All snö som kommit igår och regn för det med, vill jag inte ha flera dagar Som tur var sken solen på mig idag..
Förstår nu varför det värker i hela kroppen.
Nu önskar jag er alla en fin och bra vecka snart är det ny månad åxå.
Kram Meta