Bloggintresserade

torsdag 21 juli 2016

Fest, fjärilar och liljor.

Hej alla sommarfirare.

ja ha då har det gått en vecka igen och massor av värme och sol har jag fått. Det är jag sååå glad över. Visst blir jag trött av det och orkar inte göra så mycket men vad gör det allt finns ju kvar till sämre dagar och då blir jag lite glad över att ha det att göra. det vet jag.

Igår trodde jag det var söndag. Firar man Margareta hela dagen och inget gör, så blir det nog så.
Det var mycket god tårta och kaffe flera gånger.
Hemmagjord tårta( brukar vara jordgubbar men det gick lika bra med färskplockade hallon)
Mormors finkoppar, glasassietter och vit duk med en liten bukett luktärtor på bordet. 
Ska det firas så ska det.

Senare på dagen var jag ute på fjärilsspaning.
Det är många olika sorter nu på min lott.

Det här var en liten i mitt växthus.
Trodde först det var en kålfjäril. det var inte det utan an Rovfjäril. De svarta fläckarna sitter lite annorlunda på den här honan.


Pärlemor fjärilen är såå vacker och den flyger så fint bland alla kryddväxterna.


Massor av nässelfjärilar har vi här ovanligt mycket i år  får jag säga.
Här på oreganon.

Det är ett väldigt flygande här med både getingarna och fjärilarna, blev full i skratt igår kväll när jag satt på uteplatsen och såg hur det irrade runt kors och tvärs. 

Den här vyn över åttkanten gillar jag att se från uteplatsen 


 


Den är ovanligt frodig i år med alla kryddorna



För övrigt så slår det ut flera liljor för var dag. Det är fint nu när mycket annat har blommat över.


Det här är en av de favoriter jag har. Så söt rosa färg.

( den ska nog få kampa ihop med en svart till nästa år tror jag)



 
 Nu har nämligen den andra svarta slagit ut. 
Tror det kan bli spännande ihop.



 


Det här är en pampig lilja tycker jag. Har förökat sig bra där den står, då blir jag glad.





Nu har den orange,gamla från kolonin,Dagliljan slagit ut.
Har en ljust krämig också den väntar jag på nu. den flyttades förra året så jag får nog inte många blommor på den.

Tänk det ska bli högsommarvärme i flera dagar. Kan man bli annat än glad då........


Ha nu en fin fredag i solen här njuter jag mer än jobbar.
I kväll grillar vi som vanligt.
Kram Meta

söndag 17 juli 2016

Kolonin Tokarp 23

Hej alla sommarfirare!

Det är så många som funderar över hur jag får plats med så mycket och hur det ser ut på min koloni. Jag är inte så bra på att ta motiv med stora vyer  men nu.........
Ska jag göra ett försök och förklara lite om min koloni. Det har kommit till många nya läsare från det att jag startade och berättade om hur mark och ytan är.

Så välkommen till mig på 
Tokarp 23 

När du kommer på vägen så ser du det här genom mitt staket.

Framme vid ingången är det nu en massa sten som ska få sin plats på gångarna om ett tag.



Min tomt är på 300 kvm. En  långsmal och mycket sluttande tomt.
Högst upp och till grinden skiljer det 1,50 m. i höjd.
Det fanns inget annat att göra än att bygga upp i etage om växterna ska må bra.Gången är rak och sluttande (Här kommer det att bli lite annat form senare).

Jag har nu klättrat upp på ställningen framför huset.
Står ca. 1 m upp från innergolvet. Så tycker ni att huset ser stort ut så beror det en del på att det står på pelare nästan 1m upp, för att stå rakt för backen sluttar ju så mycket.

 På höger sida om gången  ser ni mitt så kallade "Matrum" Där har jag mina köksväxter.

Här har det växt så det knakat i år. Är så glad för det finns inget härligare att få plocka sin egen mat,om ni frågar mig.


På vänster sida om gången går man under bågen med minikivi till vår sovstuga.
Det är lägsta platsen på tomten.

Där bor jag nu provisoriskt medans vi bygger. Det är 15 kvm. indelat i sov,kök och veranda. Kommer nog att tycka de 34 kvm blir ett stort hus sen.

Utanför har jag mitt rum för kryddor i åttkanten med soluret och även runt om. Äppelträdet fick åxå sin plats där. Två små stolar och ett litet bord för frukosten "klämde" jag in här med.
Efter gången har jag mina krusbärsträd och under lavendel som jag nu väntar på ska slå ut. Några steg upp från detta kommer sedan växthuset


På en upphöjning ovanför matrummet, har vi nu en uteplats. När vi fäller upp parasollet blir det som ett litet rum där. Det är så härligt att sitta där på ljumma kvällar i doften av rosorna.
Här kommer det att vara en grillplats senare.

 
På sidan här går man in till "matrummet"
En blå druva och en röd klematis klättrar där, den ska jag klippa ner, för den blommar inte nästan nåt. Massor med druvor blir det i år, om hösten blir fin.



 
Några steg upp och bredvid huset och ovanför åttkanten kommer man till mitt växthus. Framför är tills vidare ett jordgubbsland.(under plankan) Det måste flytta på sig för att vi ska komma fram till trappen på huset.
Min redskapsbod syns där.Just nu full med verktyg.


Här finns den enda gräsmattan som ska få vara kvar, dock något mindre.För att komma in i huset blir det en trapp här och höjden gör att den måste ha många steg om den ska bli bekväm.
Det gula växthuset är hos grannen. Jag har en spaljé med klematis, rosor och lite annat mot deras tomt.Längst upp i hörnet ska mannen göra nåt vattenfall( vet inte hur, har bara sett stenarna,men han har planen)Är lite nyfiken på hur det ska bli....

Här är ingången på vårt hus. Det ska bli en veranda framför som vi kan sitta på. Här är nämligen enda stället vi har sol på kvällen dock inte längre än 21, på sommaren

 
Trappen runt hörnet går dit kompost och en liten " skräphörna" ska få vara.
( just nu finns det på många ställen)
 
Efter baksidan på huset är det inte mycket utrymme.Här kommer det att bli ett utrymma för veden till kaminen.Nu finns en ros som ska flyttas till ingången på huset. Några Aronia buskar, vita och svarta vinbär som står där. Det mesta är nerklippt nu på grund av bygget, så bär blir det inte mycket av i år.

Om vi backar tillbaka till växthuset så har jag min pysselbänk där, ut mot vägen.(går bakom skogen)
Det kommer att bli ett bullerplank efter hela tomten. Vi behöver sänka ljudet från bilarna. Det som set ut som en stege är ett stag till väggen och blir då en lite båge över trappen upp här.
Några land får jag också plats med mot "väggen". Bla. till jordärtskockor.
( lagom stor låda så de inte kan sprida sig hur som helst.) Mellan sovstugan och trappen är det redan en smal remsa med En mynta, en Malört och en libbsticka och en stickling till ett vildvin. Lite högt och lite grått mot planket blir bra.Orange på hösten.  Sammanlagt blir det nog 3 avsatser, tror jag.



Jag har fått en kran med vatten och en ho på väggen till sovstugan. Där ska även bli en liten yta att ställa från sig saker på och under som är förtäckt där bänken står nu.Jag gillar inte att se alla bunkar och flaskor som jag behöver.
(ser så rörigt ut)

Som ni förstår så byggs inte (Rom) Kolonin på en dag. Allt tar sin tid.

Ni må tro att jag längtar tills det är så pass att jag slipper se allt byggmaterial som ligger nästan överallt. 

En hälsning från mitt paradis Tokarp 23.
Ha nu en fin sommartid i era paradis.
Kram Meta 

fredag 15 juli 2016

En efter en.

Hej där sommarvänner!

Det går framåt i trädgården. Nya blommor som slår ut nästan varje dag. Nu har det kommit till mina liljor. Jag gillar verkligen alla sorters liljor utom en som jag har.

Det är den här. Vi tar den först så har ni glömt hur ful den är när ni läst färdigt Haha. 

Vet inte varför den blir så här, såg mycket finare ut på bilden, var jag nu har den.


Nu tar vi en betydligt finare. Den rosa som fanns i ett paket med mixade liljor. nog bara tur att den hamnade här. I år har den kommit på fel sida om "stegen" den ska vara in mot pionerna för nu är det så lätt att jag har sönder blommorna när jag slinker förbi.
 





Maffig är den.Borde pryda alla tomma pionbuskar istället.



En liten insekt 
hittade  lite frömjöl att äta.

Så till mina favoriter den svarta och brunspräckliga. De blir fler och fler för varje år. Gillar jag.


 




Eller hur.
Det här är första året den här blommar. Har tidigare haft de andra som blir svarta som ni ser på bilden över, de som inte slagit ut än.
Får nog bli någon mer sån här.



Några sommarblommor som kommit till mig för att stanna är den här ringblomman. 

 


Visst är den orange gammaldags fin men jag gillar denna ännu mer.









Dagens nya blommor som slagit ut. 
Jag njuter men önskar mig mer sol.
Ha nu ett fint slut på veckan, Fredag innebär grillning hos mig.
Kram Meta

torsdag 14 juli 2016

Jag skrapar och målar med tjock och med tunt.

Hej där ute i sommarlandet!

Ja ja sommarfirare som ni kanske är ligger nog inte alltid på latsidan kan jag tänka mig har hört en del som sliter och någon som har det gott. Alla får njuta av sitt.

Jag då som inte har semester har en massa på gång ändå. Skrapar i fönstersmygen och målat rött.

Ska börja skrapa  på den blivande dörren till framsidan.Det är ett par gamla pardörrar vi fått tag på.
 Tycker att de passar bra till huset  på en koloni.
Här är mycket att göra. Puh, Det blir ett gigantiskt jobb börjar jag inse, inte bara skarpa och måla utan snickra med. 

 


Den är rutten längst ner i ena kanten, där får vi byta ut träet men det finns åxå  flera andra ställen vi får byta ut träet. Det får ta den tid det tar så det blir bra.
Bara jag är färdig till vintern så vi kan stänga kylan ute då.


 


Idag landade den första fjärilen (som jag sett i alla fall) på min fjärilsbuske.

 

Det är inte bara fjärilar som gillar den.
Vet inte riktigt vad det är men stor var den. 





Det är tur de kan samsas på blomklasen i alla fall.



Nu lider veckan mot sitt slut och vädret är som det är hos mig, väntar regn i morgon. igen.Tur man har skaffat sig inne arbete.



Önskar er alla ett fint slut på veckan
Kram Meta 

onsdag 13 juli 2016

Kransigt

Hej på er alla fina sommarvänner!

När det bara regnar och regnar blir jag på så där dåligt humör och vill inte göra nåt alls. En sväng till staden för att köpa färg till huset och lite annat gjorde inte alls saken bättre. Skurar avlöste varandra. Jag klarade i alla fall att inte bli blöt 

 

Väl på kolonin igen gick jag en runda. Hittade många fröställningar från Julrosorna som var så fina. Det slutade i en krans. Lammöron är så bra till mycket blompynt så även här.





 

Nu sitter den på den svarta väggen och får jag säga det själv så blev den fin.
 

Att återvinna saker det är jag förtjust i. Frökapslar är väl ett sätt.att göra det.
Idag har det målats även om det kommit några droppar regn.
Nu är det bara en långsida kvar att måla. Det går inte förrän ställningen är flyttad och då får ni se så fint det blev på framsidan.

Solen kom ett tag och lyste upp den vackra vallmon.

Önskar er alla en fin och skön torsdag
Kram Meta 
 

tisdag 12 juli 2016

Ledighetsglädje!

Hej alla fina!

Ja ha nu börjar det allt att bli semester för många hör jag. För mig är det slut med semestrar, jag har ju det jämt som någon sa.
Det känns som en förmån att få vara hemma och kunna njuta av det mesta när man arbetat färdigt i livet.. Fast det känns allt i plånboken. Det lär nog inte ha gått någon förbi hur dåligt man är rankad på bidragslistan. Får säga att det är tur man är två.

Vissa dagar känns bättre än andra. 
Som idag när jag plockat 1 liter hallon och äter en stor sommartallrik med glass och bären. 
Mums är det.

 

I år är det i alla fall hallon på min rad med plantor. 
Tidigare om åren har de varit som små torra knölar. Torra grenar och ja de var nära att åka på tippen i höstas men tänkte ett år till.......

Och nu ni..


 





De är stora och mumsiga.Det finns lite kvar som kan mogna.

Grannens häck är så röd, ska fråga om jag får lite av henne så jag kan frysa in. 

Tänk vad livet är härligt ändå. Odla min egen mat och kunna äta den i mitt paradis. Det gör livet helt galet bra.

Önskar er alla samma lycka
Kram Meta

måndag 11 juli 2016

Grönsaker på gång.

Hej sommarvänner!

Så var det en ny vecka då. Med samma väder som föregående. De vore ju lite bra med omväxling tycker jag de som har haft solen kan ju gärna få byta till mitt regn nu då. Att slippa vattna är kanske en bra idé även för dom.( Det är lika jobbigt att hälla av alla faten)

Det blev en riktig sommarmiddag i regnet här.

Potatis, morötter, bladpersilja och ärtor från egna tomten och lite blomkål från butiken. Allt i en stuvning till den grillade Falukorven.
Inte alls illa. 

På en av sliperskanterna står ett vattenbad och några fåglar. Det är inte så många fåglar som har hittat det än men jag väntar och ska nog fylla på med vatten trotts att det regnar så är det bara lite i botten såg jag idag.

Det där med regn kan vara trevligt när man ska fota.
Hittade ett spindelnät på en av mina lammörons tuvor idag söta små pärlor.


Några eftersläntrare på pionfronten har jag med. Så häftigt med alla vattendropparna på de små bollknopparna.


 
 Fröställningarna på pionen tycker jag ser så kul ut.
Jag har försökt att sätta frön en gång men det blev inget.






 
Bakom den vita pionknoppen har de svarta liljan börjat slå ut och de andra som också står där har stora knoppar.
Kommer solen nu så slår de nog ut i ett huj. 


Vad det här ska bli är jag väldigt nyfiken på..
De är flera stycken och de står bland mina pioner.Mig veterligt har jag inte planterat dom.

Det ser ut som någon sorts allium. Ja ja det är med spänning jag följer utvecklingen.
Myrten brukar väl ha vita blommor? i alla fall har mina haft det.
Här är det en rosa knopp, undrar hur den ska bli.







Ha det gott och hoppas ni har det bra i början av den nya veckan.
Kram Meta