Bloggintresserade

onsdag 3 augusti 2016

Vit som snö.

Hej alla sommarvänner!

Sitter nu på verandan och njuter av ett stilla regn. tänk att man kan njuta av det. Har nyligen varit ute och vattnat, det är så torrt att mina växter inte alls mår bra.


I år är det inte mycket till blommor i mina Hortensior.
Den här nyinköpta vita har i alla fall levererat många blommor.





Jag gillar verkligen vita blommor.


Den här krukrosen från i fjol har blommat så mycket och blir bara större och större. Så roligt det är. Den var bara 15 cm då i en kruka på bordet i växthuset. Nu är den en halvmeter hög och så kraftig.Blommorna är från lime till svagt gula. 


Det här är en blomma som jag petar ner lite här och där. Gör
sig bra till alla blommor i andra färg. "Vitpytta" är dess namn.

 Tänk att himlen kan vara så blå....
Med min vita Sommer snow  mot den så är det sommar i kvadrat, som en del säger om sommarn på Tokarp.


Den vita "Astilben" är nog den finaste av dom alla..

Den här överträffar allt tycker jag, när den blommar är det som en vit vägg hos mig.
Min mycket gamla "klätterhortensia"






Den här "Gypsoflian" gillar jag. Så fin att sätta i buketter.












En stor dubbel prästkrage bland de vissna rosorna.






 
Vita pelargoner är tjusigt, men de har lite svårt att blomma tycker jag. Just den här är rätt villig i alla fall.
Köpte en vit Mårbacka förra året det var en besvikelse.

 
 Den här vitlysingen är ett av de sist inköpta vita växterna just nu.
Blev lite snopen när det bara var en stängel som kom upp, tänkte att det var en konstig en.
Den ska få stå i den nya rabatten framför huset. Tillsammans med många andra växter som står på vänt i krukor.


Det här var en del av mina vita blommor som blommar just nu. Jag väntar på några liljor. Det är mycket som är sent i år. Har en röd ros som inte slagit ut än, visserligen är den senare men inte så här sen.

Hoppas ni alla där ute som kikar in har det fortsatt bra i aug. Jag hoppas det är lång tid kvar till hösten kommer.
Kram Meta 

tisdag 2 augusti 2016

Augusti. vy och lite till.

Hej alla sommarvänner!

Nu har vi bytt ut månadsbilden till augusti det går så fort jag hoppas verkligen att det är en lång tid kvar till att det blir höst.


Den här vyn har jag nu från mitt kök i sovstugan.
Det är inte så mycket som är annorlunda från 1.a Juli. Min gråa växt i rostiga hängaren är längre och det har bytt lite blommor i rabatterna.


Den vita Astillben lyser så fint.
 Rosen Superstar har flera blommor på gång och jag gillar den för det lyser så fint bland alla gröna blad på muren. Här har jag valt en Hortensia som jag tuktar mycket hela sommaren. Blir lite tröttsamt med bara murgröna på alla murar.


Den här lökväxten är så häftig tycker jag. Vet inte riktigt vad det är men den påminner lite om honungslökens blommor som en lampkjol. 



 
   Iden långa rabatten utefter vägen som man ser genom bågen har det blivit mest rosa just nu.
Här är det en rosa astillbe, en malva. vitpytta och
Längst bort rosen Bonika.

 
De andra rosorna har tagit liten vilopaus just nu.

Framför mot gången har jag en mörk kärleksört.



Den jättehöga liljan är på gång.  Framför vajar blommorna från Jätteverbenan, den gillar fjärilarna.


Något som det är mycket av i landet mot gången så är det blåbär. Har nog inte fått så mycket nåt år tidigare,.
Igår kokade jag marmelad efter receptet i Allt om Trädgård.
Den ska  avsmakas i kväll till ost och kex.

 


Idag har jag gjort en krans av äpplen vi plockade på resan till Torpön. Där fanns många gamla äppelträd efter vägen.




 

 Idag fick jag fint besök i mitt betongfat.



Och i växthuset har min klänglilja slagit ut. Kul att det blev blommor redan i år. 


 


Nu måste jag visa en till bild på min blomstermorot.Så häftig den blir när blomman vissnar. Den drar ihop sig som en liten boll.




En ny vecka och en ny månad är det  Jag hoppas att ni alla får en fin månad.
Kram Meta

måndag 1 augusti 2016

Indianer och Cowboys

Hej svejs!

Ja ha då var det en ny vecka och nu månad med. Det går fort nu ska jag säga. Vädret kan jag inte klaga på och inte mycket annat heller, skulle vara det att jag är trött efter allt ståhej som är när huset är fullt av folk.
Nu har vi inte bara varit här på kolonin utan det blev en lite tripp till ....................>
i lördags..
  
Vädret var perfekt moln och skön temperatur i luften en liten skur fick vi vid fikat .


 Det är länge sedan jag var dit så det har hänt mycket där på de 25 åren.

 
Det var kul att se alla fina miljöer som fanns där och det var rent och fint till och med flaskor så man kunde tvätta händerna. när man besökte djuren.




En resa med tåg eller med hjulångare
Bjuds det på.



Tåget tog vi en tur med, där det oväntade kan hända. 
Ett rån vid en station.





Upp med händerna och sitt still.

Det är mycket spännande vi ser efter banan.




 Och många fina vyer.











Vid stationen är luften grå av röken från ångtåget och krut doften.






Naturligtvis hör indianer till prärien.
Flera tält samlade till en liten by.







Prärievagnen står färdig för avfärd.











Mexico med Zorro och dansare hade en egen by även de.
 Det är kul att se hur de kan leva och ha det både nu och förr.

Sen var det, det där med ridning. Det hör ju åxå till.
Flickorna red på olika håll. de är ganska stor åldersskillnad på dom.





När man är stor och har ridvana får man rida iväg själv med en gruppledare ut i skogen. 
 








Som mindre får man rida på ganska så stora hästar med en ledare vid sidan.

Det är så kul så att rida två gånger var ju bara tvunget. 



Lyckliga flickor hade vi med oss sen.






Teaterföreställningar var det flera av. Den här lite längre.
Bovar och banditer med mycket pangpang är det. 









Stuntmännen visade upp lite av sina färdigheter. En man kastade sig ut från en ganska så hög vindsnurra ner i ett dike.


 
Även djur från Prärien fanns det.En Bisonoxe i Indianbyn.




Nog är de vackra Indianerna.





Så fin natur.


Verkligen fina installationer
bland träd och vatten.

Undrar om det är rofyllt att ligga på den flotten hela dagen hihi.







Alla dessa trätunnor blev jag förälskad i. stora och små.












Det här var en härlig lördag i Juli.
En liten semestertur kan ja säga.
Jag hade det bra även om tröttheten tog ut sin rätt på slutet.
Tack alla för en fin dag




Nu önskar jag alla som kikar in här en fin och härlig sommar vecka i början på augusti.
Kram Meta